Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til bogføring af norsk moms

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Nov 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Kender I nogel smarte måder at bogføre norsk moms på. Pt. bruger jeg Dinero, og ville høre om der var nogle nemmere/bedre alternativer derude.

Og vil det kunne betale sig at lave en norsk virksomhed eller blot fortsætte med den danske virksomhed som sælger til norge?

På forhånd tak for hjælpen :-)

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan jo bruge den norske forsimplede VOEC ordning. 

men man kan ikke lave fakturaer med andet end dansk moms i Dinero. Og de vi ikke lave det fordi de ikke mener der er nok der har behov for det. 

Jo flere vi er der skubber til dem, jo større chance er der vel for de vil lave det. Så en opfordring herfra er at efterspørge det hos dem. 

ellers kan du bruge Billy eller E-conomic. Der kan man godt:) 

Tilmeldt 19. Nov 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah okay på den måde, mange tak for hjælpen :)

Ja enig, det ville være lækkert hvis Dinero havde den funktion - har også nu skrevet til dem om de ikke snart implementerer den :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Dinero fokuserer jo (klogt) på en bestemt gruppe uden disse behov - men om noget, skal de måske håndtere EU moms - da det fra 1/7 bliver krav ved oms over 10.000 euro ikke kun som nu for elektroniske ydelser, men også for varer - Det tror jeg ville ligge inden norsk moms desværre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan bare ikke se at det ikke skulle være nemt at lave i samme omgang. 

Den norske moms er jo meget simpel. Og udover det så vil man jo normalt registrere sig i Norges VOEC fra du sender de første varer afsted.
i EU er der i det mindste en tærskelværdi på 10.000 euro.  
Altså hvis man løser one stop moms problemet i Dinero, så har man jo principielt muliggjort norsk moms. 
behovet er jo mere eller mindre blot at man kan oprette nye momssatser, tilegne disse til en konto og bogføre på denne via deres fakturafunktion. 


Jeg er med på at Dinero sigter mod små virksomheder, men med de kommende regler i EU, samt reglerne fra Norge sidste år, mener jeg også bestemt det er relevante løsninger for netop de virksomheder. 
Jeg er kæmpe fortaler for Dinero, men lige netop her kommer de til kort og taber til Billy og E-conomic. Og jeg tænker egentlig jeg har været en relativt irriterende kunde der nægtede at give slip. Men bliver nu nødt til at skifte, selvom det ærger mig :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er slet ikke uening - tror bare ikke man løser norge for sig - men hvis man gør noget - må ind i MOSS samtidigt. ANtallet dinero brugere med norsk moms er nok for lille - TROR jeg
Jeg har ikke prøvet Billys for nyligt - men kører det fuldt - så hvert land i EU (gerne med noget webshop integration) har egen omsætningslinje, der så generer momslinje for hver af de 27 EU lande med hver sin egen salgsmoms lige til at indberette - og hvad gør den så med momsafregningskontoen - er der så 27 af dem til bogføring af den betalte EU moms når den er trukket - og har den momsafstemning automatik der fører fra landets momskonto ned til moms afstemningskonto for hvert land - og automatisk nulstilling af momskonti kvartal/halvår/regnskabsafslut?  Eller kører det via en extern API hvor man kan trække data ud fra Billy  - som Dinero jo så måske kunne få samme udvikler til -  men stadigt - kan integration autobogføre salget på korrekt land uden ført hånd i Billy idag?

Har Economic idag en så fuld automatik mulig?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 14
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej hverken Billy eller E-conomic har en gennemført løsning. Men det er i begge programmer muligt at lave en workaround, og klart Billy som har den bedste. Omend jeg nok vælger e-conomic alligevel.

I begge tilfælde har man en smule manuelt regnearbejde (simpelt) ved momsafregning. Men begge løsninger kan automatiseres. Hvor der oprettes en faktura med korrekt moms ved salg i webshop. 
 

i Dinero er der principielt ingen anden mulighed end at lave sine fakturaer eksternt. Og bogføre som finansbilag/kassekladden. med tre linjer, en omsætningskonto, en oprettet konto til sin moms, og en betaling. Men kan ikke automatiseres på samme måde. 

De to programmers workaround kan ses her:

 https://www.billy.dk/support/article/brug-af-one-stop-moms-i-billy/

https://wiki2.e-conomic.dk/moms/udgående/onestop-moms#_ga=2.174523298.126090063.1609542823-1403287393.1609161575&_gac=1.217835170.1609781653.EAIaIQobChMIwqPB-eeC7gIVD6WyCh0a2QF1EAAYASAAEgL28vD_BwE

Jeg synes klart Billys løsning er bedst, men er egentlig endt med at beslutte mig for at bruge e-conomic da jeg ikke vil risikere at vokse ud af et program igen. Og synes det lyder til at Billy bliver meget langsomt ved regnskaber med mange posteringer. 

Jeg spurgte e-conomic om der kom en bedre løsning, sidste uge, og blev dagen efter ringet op. jeg fik at vide at de i supporten oplever stigende interesse, og bad mig gå ind på deres Forum og foreslå det, fordi de der stemmer om hvad der skal laves, og udviklerne der ser det. 
https://forum.e-conomic.dk/35017/one-stop-moms-og-udenlandsk-moms?show=35017#q35017

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for fint svar

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)