|
Hejsa Håber lige der er nogle kloge hoveder, som kan hjælpe mig med, hvordan jeg får beskattet værdien af eget hestehold. Sagen er, at vi driver en lille hestepension, hvor jeg udover opstalderne, har mine egne to heste stående. Vi kører i kapitalafkastordningen, og jeg har fundet SKATs satser for privat hestehold og fratrukket dem i vareforbrug med modpost på egenkapitalen i bogføringen, men hvor skal de opføres på selvangivelsen? Og så lige et tillægsspørgsmål. Vi er jo en af de "brancher", som SKAT har fokus på ift hobby, så vi skal gerne fremvise et overskud før renter. Er det okay at afskrive bygninger med en mindre %-del end 5 % (20 år)? Årsregnskabsmæssigt er det jo totalt fy-fy, men hvad med skattemæssigt? Håber nogle kan hjælpe mig videre her, så selvangivelsen kan komme afsted. /mette
|
Værdien af hesteholdet skal ikke vises på anden måde end ved at den tillægges overskuddet og det gør I jo ved at I har reduceret vareforbruget.
Man må godt afskrive bygningerne med en lavere sats men det er ikke noget I vinder noget ved i relation til at kunne frembringe et overskud. Vurderingen af hvorvidt der er tale om hobbyvirksomhed eller ej foretages på grundlag af det driftsøkonomiske resultat. I kan heller ikke senere genvinde afskrivningerne i form af en højere afskrivningsprocent så derfor må rådet være at afskrive maksimalt.
Bliv gratis medlem