Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af eget hestehold

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Håber lige der er nogle kloge hoveder, som kan hjælpe mig med, hvordan jeg får beskattet værdien af eget hestehold.

Sagen er, at vi driver en lille hestepension, hvor jeg udover opstalderne, har mine egne to heste stående. Vi kører i kapitalafkastordningen, og jeg har fundet SKATs satser for privat hestehold og fratrukket dem i vareforbrug med modpost på egenkapitalen i bogføringen, men hvor skal de opføres på selvangivelsen?

Og så lige et tillægsspørgsmål. Vi er jo en af de "brancher", som SKAT har fokus på ift hobby, så vi skal gerne fremvise et overskud før renter. Er det okay at afskrive bygninger med en mindre %-del end 5 % (20 år)? Årsregnskabsmæssigt er det jo totalt fy-fy, men hvad med skattemæssigt?

Håber nogle kan hjælpe  mig videre her, så selvangivelsen kan komme afsted.

/mette

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:18

Værdien af hesteholdet skal ikke vises på anden måde end ved at den tillægges overskuddet og det gør I jo ved at I har reduceret vareforbruget.

Man må godt afskrive bygningerne med en lavere sats men det er ikke noget I vinder noget ved i relation til at kunne frembringe et overskud. Vurderingen af hvorvidt der er tale om hobbyvirksomhed eller ej foretages på grundlag af det driftsøkonomiske resultat. I kan heller ikke senere genvinde afskrivningerne i form af en højere afskrivningsprocent så derfor må rådet være at afskrive maksimalt.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 10. Mar 08
Skrevet kl. 13:34

Tusind tak for det hurtige svar - det var jo dejlig simpelt Yes

I forhold til afskrivninger undrer dit svar mig bare lidt, for jeg har flere steder fået fortalt, at det er resultat efter afskrivninger, der tæller ved vurdering af om virksomheden kan klassificeres som erhv.mæssig. Og hvis det er det, så vinder vi jo ret meget ved at holde afskrivningerne så lave, at de kan indeholdes i vores overskud.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:57

Jo men det er driftsøkonomiske afskrivninger vi taler om.

Tilmeldt 10. Mar 08
Skrevet kl. 14:08

Jo men er min stald ikke også en driftsbygning? Det er sådan set det eneste aktiv jeg har og forudsætningen for at jeg kan drive hestepension.

Kunne godt tænke mig at høre, hvad du så vil beskrive som driftsøkonomiske afskrivninger?

/mette

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:19

Rent regnskabsmæssigt og driftsøkonomisk er der en formodning for at en bygning falder i værdi som følge af slitage når den anvendes erhvervsmæssigt og derfor vil man undergive den en levetidsafskrivning, typisk 2-5% afhængig af den forventede levetid. De fleste revisorer vil afskrive en stald regnskabsmæssigt med 5%.

Tilmeldt 10. Mar 08
Skrevet kl. 15:36

Jeg er klar over, hvad en revisor ville gøre, hvis der var tale om et årsregnskab. Sådan ville jeg jo også gøre, hvis jeg lavede et decideret årsregnskab.

Jeg laver dog kun et skatteregnskab, hvor jeg indberetter resultat før renter på selvangivelsen. Og så er det jo det resultat SKAT bruger til at vurdere, om der har været overskud eller underskud, ikke sandt? Altså forholder de sig til et resultat, hvor afskrivningerne er fratrukket, og i mine øjne vil det jo så være en fordel at lave afskrivningerne så lave, at vi viser et lille overskud, så vi kan få lov fortsat at opretholde status som erhv.mæssig virksomhed.

Bygningerne vedligeholdes alligevel løbende, så de er langt fra værdiløse om 20 år.

/mette

Puha det var godt nok nemmere dengang jeg bare reviderede "rigtige" selskaber Big Smile 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 15:59

Jeg kan godt følge dig. Hvis man ikke selv nævner noget om afskrivning på bygninger skal de gøre det af egen drift. Omvendt skal I heller ikke midste jeres afskrivningsret i relation til skatten:

Laver man bare et skatteregnskab med skattemæssige afskrivninger så vil de typisk tage udgangspunkt i det. Det kan man så argumentere sig ud af efterfølgende men der er ingen grund til det hvis det kan undgås.   

I din situation ville jeg lave et regnskabsmæssigt resultat hvor du ikke afskriver på bygningen. Du laver så et bilag hvor du opgør det skattemæssige resultat og her foretager du de skattemæssige afskrivninger.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)