Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætterkonto ligner en god forretning, men må jeg?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Feb 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Jeg har fra gammel tid et ApS, som har lavet lidt konsulentarbejde mm. og ejet aktier i den virksomhed, jeg er ansat i.

Nu har jeg så sagt mit dayjob op og overvejer at starte min egen virksomhed sammen med en partner.

Vi kan kalde den Moderen ApS

Moderen skal eje nogle forskellige virksomheder 70-100%. Blandt andet Sønnen ApS. Sønnen ApS er et driftsselskab og kræver indskud af ca. 4m. 1m kommer som egen investering og 3m. er lån med pant i Sønnens aktiviteter.

Jeg kommer til at eje 51% af Moderen ApS.

Jeg må i 2020 indskyde ca. 400t på Iværksætterkontoen ift. min løn. Og min tanke er så, at de 400t plus lidt ekstra udgør min andel af de 1000tkr, der skal skydes ind i Sønnen ApS.

Spørgsmål:

1) Kan jeg gøre som foreslået, når jeg allerede har et ApS i gang (mit ApS kommer til at eje mine andele i Moderen ApS)

2) De penge, jeg skyder ind i Sønnen ApS, kan de "tages ud igen på mellemregningen" eller kan det først ske, når Sønnen ApS har haft overskud og svaret skat osv. af dette? 

3) Kender I en revisor, det ikke koster en formue og som kan rådgive specifikt ift. Iværksætterkontoen? Det er umuligt at komme igennem til Skat....

Mange tak for svar!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Houston:
2) De penge, jeg skyder ind i Sønnen ApS, kan de "tages ud igen på mellemregningen" eller kan det først ske, når Sønnen ApS har haft overskud og svaret skat osv. af dette?

Det afhænger af hvordan du skyder ind. Er det indskudskapital så kan de ikke komme ud før salg eller lukning. Er det et lån, som så kræver markedsrente . ofte 45% ellers beskattes man af den uden at få den og uden fradrag for selskabet - så kan de tages ud

Andre penge kan du få efter overskud men kun med udbytteskat 27/42% betalt og jo kun når der har været overskud til at flytte til kapitalen

iværksætterkonto har jeg ikke lige til til at helt gennemtænke, umiddelbart bør den kunne anvendes - genbeskatning sker så over 10 år ved etablering -  vent på andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)