Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura - Adresse i USA, momsnummer EU?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Nov 20
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har modtaget en faktura, dog er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg bogføre denne?
Virksomhedens adresse som står på fakturaen er San Francisco, California 94114

Deres moms nummer er dog angivet som:
"VAT Identifier: EU826015023" - Altså så vidt som jeg kan forstå i EU.

Skal deres adresse ikke ligge i Eu hvis de skal anvende eu momsnummer?
Hvordan skal jeg bogføre denne? som udland eller inden for EU?

Tak for hjælpen, skriv endelig hvis i mangler mere info.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47207
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:31

Nej de kan sagtens som USA firma have en EU momsregistrering - du kan checke nummeret i skat momschecker og hvis EU - så er de EU

vh John Hannover

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:42

PeterJensn:

Af nysgerrighed; har din kunde eller dig rettet prefix til EU? Normalvis er man registreret i et specifik land, med et prefix for dette land, i Danmark er det jo eksempelvis DK12345678

Tilmeldt 14. Nov 20
Skrevet kl. 17:46

Hej Jesper, jeg har ikke ændret prefix, og jeg går heller ikke ud fra at de har ændret.

Tilmeldt 14. Nov 20
Skrevet kl. 17:46

Mange tak John. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:25

Jesper_nl:

PeterJensn:

Af nysgerrighed; har din kunde eller dig rettet prefix til EU? Normalvis er man registreret i et specifik land, med et prefix for dette land, i Danmark er det jo eksempelvis DK12345678

er det ikke moss systemet - hvor det netop kan starte med EU -(som man også kan søge under som leverandøre men ikke blandt SINE leverandører -nok fordi det KUN kan bruges B2C og ikke i B2B hvor modtageren jo skal behandle momsen. I B2C bruges EU og viser så at leverandører opkræver det lokale land (her DK) moms - eller hvordan mon Jesper?? (I så fald må trådstarter skulle bede om et dansk momsnummer ville jeg tro

https://ask.sage.co.uk/scripts/ask.cfg/php.exe/enduser/std_adp.php?p_faqid=34722

med teksten: 

As a simplification, under the Mini One Stop Shop (MOSS) rules, the business supplying the electronic services can elect to register for MOSS in a member state of their choosing whereupon they are issued with a VAT number prefixed with EU. They should charge VAT to the end customer in the rate that applies in the country where the service is consumed. The non-EU business is required to send VAT collected and the MOSS Return to the tax authority in the country where they are registered and the tax authority then distributes the collected VAT to the relevant tax authorities in each country.

This simplification only applies to B2C transactions, ie business to customer and not B2B or business to business transactions.

vh John Hannover

Tilmeldt 14. Nov 20
Skrevet kl. 19:46

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

PeterJensn:

er det ikke moss systemet - hvor det netop kan starte med EU -(som man også kan søge under som leverandøre men ikke blandt SINE leverandører -nok fordi det KUN kan bruges B2C og ikke i B2B hvor modtageren jo skal behandle momsen. I B2C bruges EU og viser så at leverandører opkræver det lokale land (her DK) moms - eller hvordan mon Jesper?? (I så fald må trådstarter skulle bede om et dansk momsnummer ville jeg tro

med teksten: 

As a simplification, under the Mini One Stop Shop (MOSS) rules, the business supplying the electronic services can elect to register for MOSS in a member state of their choosing whereupon they are issued with a VAT number prefixed with EU. They should charge VAT to the end customer in the rate that applies in the country where the service is consumed. The non-EU business is required to send VAT collected and the MOSS Return to the tax authority in the country where they are registered and the tax authority then distributes the collected VAT to the relevant tax authorities in each country.

This simplification only applies to B2C transactions, ie business to customer and not B2B or business to business transactions.

vh John Hannover

Det lyder helt korrekt, i og med at det er software jeg har købt. Hvad betyder det så for mig? Det burde være registreret som et b2b køb, og de har også fået min momskode. Hvordan håndtere jeg den herfra? Skal jeg skrive til dem og få dem til at anvende et landefortegn istedet, eller kan jeg registrere det som købt i udland?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:49

PeterJensn:
Det lyder helt korrekt, i og med at det er software jeg har købt. Hvad betyder det så for mig? Det burde være registreret som et b2b køb, og de har også fået min momskode. Hvordan håndtere jeg den herfra? Skal jeg skrive til dem og få dem til at anvende et landefortegn istedet, eller kan jeg registrere det som købt i udland

hvis min gæt er korrekt - så vil der jo være lagt dansk moms på til dig - hvis de ser det som B2C handel i moss systemet hvor de så indberetter momsen og ja - så må der skulle krediteres og ny faktura - men du bør kunne se en moms af fakturaen så, hvis de gør det korrekt

vh John Hannover

Tilmeldt 14. Nov 20
Skrevet kl. 19:53

Cookie - John Hannover:

PeterJensn:
Det lyder helt korrekt, i og med at det er software jeg har købt. Hvad betyder det så for mig? Det burde være registreret som et b2b køb, og de har også fået min momskode. Hvordan håndtere jeg den herfra? Skal jeg skrive til dem og få dem til at anvende et landefortegn istedet, eller kan jeg registrere det som købt i udland

hvis min gæt er korrekt - så vil der jo være lagt dansk moms på til dig - hvis de ser det som B2C handel i moss systemet hvor de så indberetter momsen og ja - så må der skulle krediteres og ny faktura - men du bør kunne se en moms af fakturaen så, hvis de gør det korrekt

vh John Hannover

Der er ingen moms på beløbet, jeg prøver at tage kontakt til dem imorgen.
Tak igen. :)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:48

Cookie - John Hannover:

I B2C bruges EU og viser så at leverandører opkræver det lokale land (her DK) moms - eller hvordan mon Jesper?? (I så fald må trådstarter skulle bede om et dansk momsnummer ville jeg tro

Jeg køber gerne forklaringen på hvorfor det er EU-XXXXXXXXX der fremgår.

Om der skal et dansk eller andet EU-momsnummer til afhænger af om virksomheden fra USA også er placeret indenfor EU's grænser? Med andre ord har sælgeren kontorer et sted i EU, salgskontorer eller lign.?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)