Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitalindskydelse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Startkapital ved oprettelse af ApS og står i vedtægterne til beløb "A" kr.

Der bruges af kapitalen til udgifter for B kr. og ellers  investeringer i udstyr for C kr., der afskrives over flere år.

Der indskydes kontant yderligere D kr fra ejeren, vedtaget på generalforsamling. 

Kapitalen i vedtægterne skal som jeg forstår det redigeres og Erhvervsstyrelsen skal oplyses, men hvilket beløb skal oplyses?

Hvis der ikke har været indtægter er A+D vel misvisende?

(A-B) + D?

Hvis der har været indtægter I, skal det så lægges til  (A-B)+ I + D ?

     

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kapitalen som er indskudskapital = ansvarlig kapital iht vedtægterne er den som registreres i EOS og det er jo så i første omgang den som advokat/bank/stiftelsesselskab også har bekræftet

Så skyder ejer yderligere ind - hvis det sker som ansvarlig kapital - så registreres også denne i EOS så det er A og D ialt - fordels på X antal anparter ejet af ?

Hvis D kr fra ejeren bare er et lån (er det næppe hvis det er vedtaget i generalforsamling) så registreres det ikke i andet end regnskabet og via et lånebrev hvor der beregnes lovpligt markedsrente -

Det indskudte - den ansvarlige kapital A og D formentlig, er SELSKABSKAPITALEN

At der er brugt penge, ændrer ikke ved selskabskapitalen, men uden indtægter er der jo så et underskud, og årets resultat (underskud) føres til EGENKAPITALEN som ikke er samme som selskabskapital - men består af netop den  tillagt årenes resultater. Egenkapitalen kan i princip være minus, hvis underskuddet er større end den indskudte selskabskapital, men selskabskapitalen er altid samme - nemlig den oprindeligt indskudte - kun egenkapital ændres, her med A + D minus B og C omkostningerne
Det vil automatisk fremgå af regnskabet

Jeg ville vælge at lade en online bogholder eller revisor gennemgå første år inden rapport

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, der er kun én ejer, som selv indskyder og ikke alle mulige fiduser med lån. 

 

Jeg har lavet en aftale med en bogholder, så nu bogføre jeg løs i Debitoor og så kan jeg eksportere data til e-conomic som de bruger, men jeg vil jo gerne gøre det så rigtigt som muligt fra start, så der ikke skal rydes for meget op.       

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er nu ikke noget "fidus" ved lån som sådan - det er jo helt reelt - og kan jo have to fordele:

1 - man kan få pengene ud igen uden skat, når firmaet har optjent overskud til at betale lånet tilbage - modsat ansvarlig kapital som ikke kan komme retur uden salg af selskabet - eller lukning.
2 - Der SKAL beregnes markedsrente, og faktisk er en sådan lavere beskattet end løn og udbytte

til gengæld kan indskud af ansvarlig kapital måske virke bedre på externe investorer mm

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, en fidus kan jo godt være lovligt og smart :) 

Jeg må dog erkende nu, at det nok ville have været den rigtige måde at gøre det på. Når jeg hæver ansvarlig kapital sætter jeg nogle større krav og mere jeg hæfter for, hvis jeg har forstået det korrekt.  

Jeg havde dog forstået at det krævede revisor og den slags? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

GVs:

Tak, en fidus kan jo godt være lovligt og smart :) 

Jeg må dog erkende nu, at det nok ville have været den rigtige måde at gøre det på. Når jeg hæver ansvarlig kapital sætter jeg nogle større krav og mere jeg hæfter for, hvis jeg har forstået det korrekt.  

Jeg havde dog forstået at det krævede revisor og den slags? 

lånebrev kræver ikke revisor . indskydelse af kapital skal bekræftes af bank, advokat eller revisor (udskrift bank er ikke nok) efter ny kontrollov https://johnhannover.blogspot.com/2021/02/kontrolpakke-for-selskabet-nye-krav-til.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)