Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til spørgsmål om moms ved import og salg i Danmark

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Jeg ved godt der er en del som ikke gør dette korrekt,

Du har helt ret inkl. mig selv. 

Efter du oplyste om reglerne har jeg spurgt hos SKAT´s momsfolk. De mente ikke umiddelbart at det var korrekt at fakturere uden moms, men de vil vente tilbage med et svar når de havde undersøgt reglerne - jeg har dog stadig ikke hørt fra dem :-) 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Jesper_nl:
Jeg ved godt der er en del som ikke gør dette korrekt,

Du har helt ret inkl. mig selv. 

Efter du oplyste om reglerne har jeg spurgt hos SKAT´s momsfolk. De mente ikke umiddelbart at det var korrekt at fakturere uden moms, men de vil vente tilbage med et svar når de havde undersøgt reglerne - jeg har dog stadig ikke hørt fra dem :-) 

Det svar vil jeg også rigtig gerne høre, så kom endelig med det når/hvis det kommer!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Det svar vil jeg også rigtig gerne høre, så kom endelig med det når/hvis det kommer!

Ja det bliver meget interessant at høre hvad de siger, de skulle være vendt tilbage i går - men jeg gider dem lige en dag mere :-) 

Selvfølgelig poster jeg svaret her, så snart det kommer.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Så kom er et svar fra SKAT (telefonisk)  De fastholder at der skal opkræves dansk moms mellem to danske firmaer, selv om varen er sendt direkte til min kunde fra min leverandør i et andet EU land.  SKAT henviser til den juridiske vejledning D.A. 10.1.1  i øvrigt var du meget velkommen til at ringe til hende jeg talte med såfremt du ikke er enig.

Ved du om man kan få et juridisk bindende svar på dette spørgsmål fra SKAT?

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn

Ravn:
De fastholder at der skal opkræves dansk moms mellem to danske firmaer, selv om varen er sendt direkte til min kunde fra min leverandør i et andet EU land.

Som trådstarter skriver, så kommer varerne direkte til kunderne, men faktura til DK-sælger. Altså moms.

Jeg har selv fået sendt direkte til slutbruger og så moms.

Husk afhentede varer er altid plus moms. Har lige set at 2 store advokatfirmaer er lige blevet anmeldt til SØIK for at overtræde dette i en tvist.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46431
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino har en fejl, så svaret står helt ulæseligt - slettet og gentaget siden

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46431
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke hvorfor mit svar ikke kommer - der er noget galt i amino pt - men jeg svarede Ravn med citat:

Jeg læser det direktiv som, at man må bruge reverse charge 0 moms men at man skal indberette det som alt andet reverse charge på købers danske momsnummer i EU salg - Jeg kan ikke se der står om man kan hænge på momsen ved at fakturere med moms, hvis køber ikke indbetaler. Det er ændring fra 1/1-2020

Jeg læser:

Dette afsnit beskriver reglerne for, hvornår varer til momsregistrerede virksomheder i andre EU-lande kan leveres momsfrit (med 0-momssats).

Reglerne er ændret med vedtagelsen af direktiv 2018/1910 (det såkaldte Quick fix-direktiv), og har virkning fra 1. januar 2020. Formålet med ændringen til direktivet er, at indføre regler, der gør det vanskeligere at begå momssvig. Med de nye regler bliver det en udtrykkelig betingelse for grænseoverskridende momsfrit salg, at købers momsregistreringsnummer er oplyst til sælger, og at sælger indberetter salget til Skatteforvaltningen.

Reglerne er indarbejdet i momsloven ved lov nr. 1295 af 5. december 2019. Se ML § 34, stk. 1, nr. 1, og ML § 34, stk. 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Hej Jesper

Så kom er et svar fra SKAT (telefonisk)  De fastholder at der skal opkræves dansk moms mellem to danske firmaer, selv om varen er sendt direkte til min kunde fra min leverandør i et andet EU land.  SKAT henviser til den juridiske vejledning D.A. 10.1.1  i øvrigt var du meget velkommen til at ringe til hende jeg talte med såfremt du ikke er enig.

Ved du om man kan få et juridisk bindende svar på dette spørgsmål fra SKAT?

Jamen så gik den aften foran juridisk vejledning og en direktivtekst - og jeg må erkende at tage fejl og har ikke ajourført min viden.

Fra 1/1-20 er reglerne, at der skal dansk moms på fakturaen fra den danske sælger til den danske køber. Man kan ikke længere bruge omvendt betalingspligt som tidligere i den situation.

 
i øvrigt burde et bindende svar ikke være nødvendigt, lovteksten som er indsat i momsloven er temmelig klar. Et kædesalg som beskrevet i den indledende tråd er den grænseoverskridende transport henført til den danske sælger og denne skal afregne erhvervelsesmoms - det efterfølgende salg i mellem de to danske virksomheder er at betragte som et ganske almindeligt varesalg med levering og afsendelse i DK.

 
Risikoen som jeg tidligere beskrev ved ikke at bruge omvendt betalingpligt mellem de to danske virksomheder bortfalder naturligvis også - det fremgår ikke af selve den ændrede lovtekst, men er en naturlig konsekvens af at Skat naturligvis ikke kan  korrigere en momstransaktion som følger reglerne. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46431
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes der mangler en del indlæg med svar fra skat - men i alle fald - hvis det er til momsreg  så skal du jo angive reverse charge momsen på dennes danske momsnummer i EU angivelse og rubrik B moms - ellers er det galt i alle fald - men ved ikke helt hvad der sker her i tråden eller om der er flere ens
Jeg har også sjove tegn og figurer i mine svar i Amino pt - Har kontakte support men ikke fået svar og intet er rettet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)