Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til spørgsmål om moms ved import og salg i Danmark

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 15. Nov 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej aminoer

Jeg er ved at starte en ny virksomhed hvor jeg importere en vare fra Tyskland.

Når jeg bestiller den er der ikke moms på, men det er der selvfølgelig når jeg sælger den videre i Danmark.

Hvordan med moms hvis jeg sælger min varer til en dansk butik og får sendt varen direkte fra min leverandør i Tyskland til kunden/butikken.

Skal jeg sælge med dansk moms, reduceret moms eller uden moms.??? Med uden moms mener jeg samme princip som når jeg bestiller hos min leverandør i Tyskland og der ikke er moms på. Kan jeg så ved salg til en butik med direkte levering sælge uden at ligge moms på.?

Vh roszaep..
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal moms på hvis du sælger til en dansk modtager uanset hvor denne modtager fra. Ellers ville vi alle få vores madvarer leveret uden moms ved at bestille i DK shop og få sendt maden fra Tyskland - butikken er i øvrigt vel ligeglad med moms fra dig - de trækker den jo fra som købsmoms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Der skal moms på hvis du sælger til en dansk modtager uanset hvor denne modtager fra. Ellers ville vi alle få vores madvarer leveret uden moms ved at bestille i DK shop og få sendt maden fra Tyskland - butikken er i øvrigt vel ligeglad med moms fra dig - de trækker den jo fra som købsmoms

vh John Hannover

Jeg er ikke enig i din tolkning. Svaret afhænger af om kunden der sælges til er momsregistreret eller ej.

Privatpersoner som (i sagens natur) ikke er momsregistrerede skal have en faktura/afregning med dansk moms, hvis de køber af en dansk momsregistreret virksomhed.

En momsregistreret virksomhed der køber af en anden dansk momsregistreret virksomhed, men levering sker direkte fra et andet EU-land skal ikke afregne dansk moms, da betingelsen for dansk moms i form af leveringssted i DK ikke er opfyldt.

 

I øvrigt bør butikken ikke være helt ligeglad med afregning af den danske købsmoms - Jeg ved godt det ikke sker tit, men slutbrugeren påtager sig en unødig risiko ved at fradrage sin købsmoms, denne påtager sig nemlig samtidig risikoen for at den danske mellemhandler rent faktisk afregner sin salgsmoms

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Gider du ikke uddybe nedenstående, for jeg forstår det ikke helt det du skriver.  

Hvordan vil den danske sælger så skulle fakturere den danske køber ?

Jesper_nl:
En momsregistreret virksomhed der køber af en anden dansk momsregistreret virksomhed, men levering sker direkte fra et andet EU-land skal ikke afregne dansk moms, da betingelsen for dansk moms i form af leveringssted i DK ikke er opfyldt.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Hej Jesper

Gider du ikke uddybe nedenstående, for jeg forstår det ikke helt det du skriver.  

Hvordan vil den danske sælger så skulle fakturere den danske køber ?

Jesper_nl:
En momsregistreret virksomhed der køber af en anden dansk momsregistreret virksomhed, men levering sker direkte fra et andet EU-land skal ikke afregne dansk moms, da betingelsen for dansk moms i form af leveringssted i DK ikke er opfyldt.

Den danske sælger skal fakturere uden moms til den danske køber og angive omvendt betalingspligt på fakturaen. Faktisk på helt samme måde som var kunden momsregistreret i eksempelvis Sverige. Der skal i øvrigt også listeangives og laves VIES-tjek af momsnummeret.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er konsekvensen, hvis man har faktureret sin danske kunde med dansk moms, når varen er levret direkte til kunden fra en leverandør i EU ?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Hvad er konsekvensen, hvis man har faktureret sin danske kunde med dansk moms, når varen er levret direkte til kunden fra en leverandør i EU ?

Man påtager sig en risiko.

 

I det tilfælde den danske sælger (altså mellemmanden) ikke afregner den danske salgsmoms, så vil Skat kunne komme efterfølgende og korrigere så betalingsforpligtelsen ligger rette sted i forhold til momsloven.

 

Dermed skal køberen betale erhvervelsesmoms, svarende til den allerede betale salgsmoms. Det tab kan han så hente hos den danske sælger, hvis ellers ikke han er konkurs eller overhovedet i stand til at betale.

 

Risikoen for at det sker er måske ikke så stor - men som køber ville jeg da uanset forlange en faktura uden moms, da man jo likviditetsmæssigt er belastet af at skulle betale salgsmomsen i stedet for "bare" at afregne erhvervelsesmomsen i forbindelse med momsangivelsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dine klargøringer Jesper NL - så altså:

Varen bestilt af dansk momsregistret hos dansk kunde og leveres direkte fra EU til den danske kunde:

Reverse charge skal så angives på fakturaen fra den danske shop og den momsreg danske sælger shop listeangiver på det kundens danske momsnummer + rubrik B. Kunden bogfører som al anden reverse charge. KORREKT?

Hvis varen igen er bestilt i Dansk shop men sendt direkte fra EU - så faktureres fra dansk shop med moms til den private.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Varen bestilt af dansk momsregistret hos dansk kunde og leveres direkte fra EU til den danske kunde:


Reverse charge skal så angives på fakturaen fra den danske shop og den momsreg danske sælger shop listeangiver på det kundens danske momsnummer + rubrik B. Kunden bogfører som al anden reverse charge. KORREKT?

Så længe alle involverede parter er momsregistrerede, så ja.

 

Jeg ved godt der er en del som ikke gør dette korrekt, og risikoen er i mange tilfælde heller ikke specielt stor. Men hvis man har med store ordrer at gøre, eller at summen af alle ens ordrer er stor, så bør man følge reglerne slavisk og ikke risikerer at stå med en momsregning som kunne være undgået.

Tilmeldt 15. Nov 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar.

Var også sådan jeg havde forstået tingene.

Kort opsummeret:

Jeg importere en varer fra Tyskland. Sælges enkelt styk til private eller Palle/kasse til engros

Salg til private = jeg laver en normal faktura med dansk moms

Salg til andre CVR registrerede hvor der leveres en hel Palle fra min leverandør i Tyskland = jeg laver en faktura uden moms.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)