Jeg er alm. lønmodtager med fast job i Danmark. Jeg er nu blevet tilbudt at tage ad hoc/freelance opgaver som inspektør/auditor for et udlandsk firma (i EU). Jeg bliver betalt med aftalt timeløn, hvor jeg skal fakturere dem, og jeg får dækket mine udgifter til rejser osv. Så vidt jeg kan læse betyder det, at jeg er honorarmodtager, og ikke behøver oprette mig med CVR, da jeg ingen risiko har? Jeg har tre spørgsmål 1) Arbejdet vil både være inspektion hos danske virksomheder i DK, men også i andre lande. Betyder det noget ift. skat/moms? Jeg kommer ikke til at sidde fast på et kontor i udlandet, men der vil være inspektionsbesøg på 1-3 dage, hvorefter jeg tager hjem og skriver en rapport. 2) Burde jeg være smart og oprette et aps, så jeg (og konen?) kan trække 50.000 ud som udbytte til lavere skat? Jeg betaler topskat. 3) Hvordan skal min faktura se ud. Jeg har læst i en anden tråd, at der skal stå "reverse charge" på den, er det rigtigt? På forhånd mange tak for hjælp /Jesper |
Konsu1:Hej Amino
Jeg er alm. lønmodtager med fast job i Danmark. Jeg er nu blevet tilbudt at tage ad hoc/freelance opgaver som inspektør/auditor for et udlandsk firma (i EU). Jeg bliver betalt med aftalt timeløn, hvor jeg skal fakturere dem, og jeg får dækket mine udgifter til rejser osv. Så vidt jeg kan læse betyder det, at jeg er honorarmodtager, og ikke behøver oprette mig med CVR, da jeg ingen risiko har?
Jeg har tre spørgsmål
1) Arbejdet vil både være inspektion hos danske virksomheder i DK, men også i andre lande. Betyder det noget ift. skat/moms? Jeg kommer ikke til at sidde fast på et kontor i udlandet, men der vil være inspektionsbesøg på 1-3 dage, hvorefter jeg tager hjem og skriver en rapport.
2) Burde jeg være smart og oprette et aps, så jeg (og konen?) kan trække 50.000 ud som udbytte til lavere skat? Jeg betaler topskat.
3) Hvordan skal min faktura se ud. Jeg har læst i en anden tråd, at der skal stå "reverse charge" på den, er det rigtigt?
På forhånd mange tak for hjælp
/Jesper
1 bør du få meget nøje gennemgået med en revisor - for at sikre der ikke opstår dansk momspligt af det du udfører meget i DK - i fald det ses som erhvervsmæssigt virksomhed
2 Enten er det erhvervsmæssigt eller uden risiko og honorar og så må du ikke oprette ApS og vil kunne få skat over 100% ved at lønne og tage udbytte via et selskab - det kan være meget farligt
3 Fra CPR skal du bare have dit navn, adresse, fødselsdato/måned/år på - hvad reverse charge angår, så er det til momsregistrerede - som igen kræver det ikke er honorar men faktuelt selvstændig virksomhed som IKKE er noget man selv bare vælger i forhold til moms og ApS
Gå til en revisor eller skatterådgiver - i alle tre forhold - mine svar er blot umiddelbare ud fra det meget lidt du har fortalt - http://skattekonsulenterne.dk/om/ Bent Zimmermann kan anbefales, hils gerne
vh John Hannover