Kan jeg værdi ansætte aktivet til en mindre pris end hvad man tydeligt kan forvente at få på et åben market. F.eks. kan jeg skyde en computer ind til 1 kr. selvom den tydeligvis er mere vær? Ses det at indskyde personlig ejet aktiv ind i et personlig enkeltmandsvirksomhed for en afståelse af aktivet i personlige forhold rent skattemæssigt?
Det forudsættes at der ikke er nogen form for gæld eller andet finansielt forbundet med de omtalte aktiver.
Jeg overvejer at oprette et enkeltmandsvirksomhed og herefter indskyde aktiver i virksomheden.
Kan jeg værdi ansætte aktivet til en mindre pris end hvad man tydeligt kan forvente at få på et åben market. F.eks. kan jeg skyde en computer ind til 1 kr. selvom den tydeligvis er mere vær? Ses det at indskyde personlig ejet aktiv ind i et personlig enkeltmandsvirksomhed for en afståelse af aktivet i personlige forhold rent skattemæssigt?
Det forudsættes at der ikke er nogen form for gæld eller andet finansielt forbundet med de omtalte aktiver.
Tak på forhånd.
Jeg håber lidt du spørger bare for at få bekræftet?
Aktiver bogføres i en virksomhed til kostpris eller handelsværdi, med mindre særlige regler siger noget andet. Det ændrer gæld eller andre finansielle forpligtelser ikke på.
Og ja, indskud af et aktiv i en virksomhed er at betragte som afståelse af aktivet i personlige forhold.
1 kan jeg skyde en computer ind til 1 kr. selvom den tydeligvis er mere vær? 2 Ses det at indskyde personlig ejet aktiv ind i et personlig enkeltmandsvirksomhed for en afståelse af aktivet i personlige forhold rent skattemæssigt?
1 Nej - der skal handles til en markedsværdi du skal stå inden for - ex at samme kan købes brugt til xx kr
2 ja - så skat af handlen personligt ved handel til dit firma - men det modsvares jo af fradrag i virksomheden for udgiften -
Du må gerne bare bruge den private computer i firmaet hvis du vil det - uden at skyde den ind - så er der ikke en pris eller skat - men så må firmaet naturligvis ikke eje og sælge den
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg vil stille spørgsmålet anderledes, for at være sikker...
Hvis jeg rent privat har købt 10 guitarer til for 1000 kr. stykket og de nu er 2000 kr. vær stykket, så vil Skat sige at det er spekulation og jeg er skattepligtig af gevinsten. Hvis jeg så opretter en enkeltmandsvirksomhed og skyder guitarer ind til 1000 kr. stykket og min virksomhed så sælger dem til 2000 kr. Indtægten ender med at blive det samme på min selvangivelse uanset hvad, undtagen at jeg f.eks. nu har mulighed for at vælge virksomhedsordning i regnskabet.
Derfor kan jeg skyde de 10 guitarer ind til 1000 kr? Eller skal jeg lægge dem ind til 2000 kr. efter market prisen, hvilken jeg så har en gevinst ren privat, hvilken udløser en skat selvom de ikke er solgt endnu fra min enkeltmandsvirksomhed?
Da jeg ejer guitarerne privat og er ejer af min enkeltmandsvirksomhed (ikke selskab form her), så forlader guitarerne i princippet ikke mit ejerskab. Eller skal jeg se mit cvr nummer som en separat enhed som jeg afstår aktiver til?
Du skal sælge dem til den pris du kan sandsynliggøre er markedspris - finde tilsvarende - og det har intet at gøre med om skatten er samme privat som i firmaet - det er markedspris der gælder og intet andet og jo - de forlader dit private ejerskab og indgår i dit CVR ejerskab - og der kunne også "snydes" med skatteår ved at sælge billigt i 2020 privat og videresælge 2021 firmamæssigt -
Der kan så også være moms i spil hvis din private erhvervelse af 10 guitarer virker erhvervsmæssigt - men det er en anden sag. Det ER markedspris der skal bruges og skat kan ændre den pris, hvis ikke de mener du sandsynliggør den Der er stor forskel på om noget er ejet af dit CVR eller af dig privat
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER