Jeg står i den situation at jeg lige har oprettet drift- og holdingselskab (ApS). I den forbindelse vil jeg gerne, hurtigst muligt, efter hver måned overføre midler fra mit holdingselskab således, at de kan investeres, hvorfor jeg også kan nøjes med blot ét LEI-nummer. Sker dette lettest ved brug af et gældsbrev til holdingselskabet, hvor gælden tilbagebetales efter første regnskabsår, hvor al overskud overføres til holdingselskabet eller kan man lave ekstraordinær generalforsamling før første regnskabsår er overstået? Hvis gældsbrevet er den letteste løsning, skulle nogen så tilfældigvis ligge inde med en skabelon hertil?
Beklager den snørlede forklaring, men ved ikke helt hvordan jeg skal gribe den her problemstilling an,
Jeg står i den situation at jeg lige har oprettet drift- og holdingselskab (ApS).
Går ud fra holding ejer drift 100% ?
Scandinavian Thomas:
Sker dette lettest ved brug af et gældsbrev til holdingselskabet, hvor gælden tilbagebetales efter første regnskabsår, hvor al overskud overføres til holdingselskabet eller kan man lave ekstraordinær generalforsamling før første regnskabsår er overstået? Hvis gældsbrevet er den letteste løsning, skulle nogen så tilfældigvis ligge inde med en skabelon hertil?
Et decideret gældsbrev er ikke noget krav og i øvrigt ofte besværligt hvis der er flere transaktioner.
Det nemmeste vil ofte være at føre en mellemregning mellem selskaberne. Det som er et krav er, at der skal beregnes rente af mellemregningen, men med et excel-ark er det relativt nemt at styre.
Jeps, holdingselskabet ejer 100% af driftselskabet.
Hvad angår renten - Hvad er så best practice? Skal det baseres på nationalbankens renter eller markedsrenten (i så fald, hvilken kilde/data bør man gør brug af?)
Hvad angår renten - Hvad er så best practice? Skal det baseres på nationalbankens renter eller markedsrenten (i så fald, hvilken kilde/data bør man gør brug af?)
Mvh Thomas
Renten skal være på markedsvilkår!
Nu er selskaberne sambeskattet, så udgiften i det ene selskab bliver til en tilsvarende indtægt i det andet. Derfor er risikoen for "indgreb" fra Skat heller ikke specielt stor. I gamle dage brugte man diskontoen + 4% - det ville jeg i dit sted også bruge.
I den forbindelse vil jeg gerne, hurtigst muligt, efter hver måned overføre midler fra mit holdingselskab således, at de kan investeres, hvorfor jeg også kan nøjes med blot ét LEI-nummer. Sker dette lettest ved brug af et gældsbrev til holdingselskabet, hvor gælden tilbagebetales efter første regnskabsår, hvor al overskud overføres til holdingselskabet eller kan man lave ekstraordinær generalforsamling før første regnskabsår er overstået? Hvis gældsbrevet er den letteste løsning, skulle nogen så tilfældigvis ligge inde med en skabelon hertil?
Du behøver ikke et vældigt formelt gældsbrev - en du behøver et aftale der beskriver forholdet - at holding x låner yy kr af drift z - og renten f.eks 4-6% p.a. som betales f.eks hver 31/12 - og lånet er på anfordring (kortfristet) og at ved evt slut betaling af hele lånet, betales rente for perioden samtidigt - datering og underskrift
Lav det så det er let at ændre beløb - men det gør jo renten lidt mere besværlig at udregne når det er nye beløb hver måned
Du kan godt så overføre overskud til holding - det sker jo så ved at drift betaler selskabsskat af overskuddet og derefter kan der uden yderligere skat, overføres udbytte til holding. Teoretisk kan der jo også være underskud i drift, og så kan det blive mindre der føres op - og endeligt kan der jo så også opstå underskud i holding på investeringerne som kan gøre tilbagebetaling umulig
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER