Hejsa
Jeg har leverandører i Sverige som skal sende varer direkte til mine svenske kunder. Min forretning er fysisk placeret i Danmark og varerne skal sælges gennem en svensk webshop.
For at kunne få refunderet momsen fra mine svenske leverandører bliver jeg vel nød til at få oprettet en momsnummer i Sverige. Kan man uden videre det, uden at have adresse i Sverige? |
Moms i Sverige eller Danmark
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
|
Sikke da noget vås.
Har du aldrig lært at "momsen flger varerne" ?
Hvis en svensk virksomhed sender varerne til en svensk modtager så er det vel ligesom i DK - Så skal der moms på da varen ikke eksporteres.
Derfor skal du lade dig momsregistrere i Sverige for at kunne trække momsen fra ligesom dit salg også skal ske fra Sverige.
Det er nu ikke forde jeg tror det er meget mere besværlig end at drive virksomhed i DK men du kommer til at have et lidt mere kompliceret regnskab da der indgår flere valuta, andre momsregler/perioder mv. Det er noget du kommer til at betale for på din revisor-regning.
Hvorfor får du ikke sendt varerne hjem til dig og så tilbage til Sverige ?
Jeg ved godt at det er dyrere i fragt men måske er det billigere total-set. |
Når du som momsregistreret virksomhed køber fra en anden virksomhed indenfor EU så skal du som udgangspunkt ikke betale moms af købet. Vi har selv flere tyske leverandører samt udenlandske erhvervskunder fra bl.a. Tyskland og Frankrig, hvor det fungerer sådan. Sådan er det som udgangspunkt, jeg skal dog ikke benægte at det som du siger kunne forholde sig anderledes når varerne ikke eksporteres - jeg har dog aldrig hørt om det før. |
Det er lige præcis sådan at "Momsen følger varerne" og det betyder at hvis varen ikke forlader landet så er den momspligtig i landet. Du kan som Dansk virksomhed ikke sælge varer til en svensk virksomhed men levere til en dansk modtager og samtidig undlade at pålægge DK-moms (levering til toldfrit-lager undtaget). Det samme er gældende for Svenske virksomheder.
Jeg tvivler på at dit salg til tyske kunder med leverancer direkte fra en tysk leverandør kan ske momsfrit. |
|
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)