Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKATTELY

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Sep 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej :)
Jeg er i gang med en skole-opgave om SKATTELY (9. klasse)
Derfor har jeg en række spørgsmål, som jeg håber i vil hjælpe med at besvare.



Det FØRSTE er om drift- & holding-selskab.
- Hvis drift-selskabet har et overskud på f.eks. 2.000.000, kan de penge så blive direkte overført til holdingselskabet eller SKAL de beskattes med de 22% først?
- Kan holdingselskabet senere udbetale de 2.000.000 til ejer, som bor i et land med 0% personlig indkomstskat?

Det ANDET er "leje af rettigheder til brug af virksomhedsnavn/brand" (set på YouTube)
- Hvis en ejer i Danmark har virksomheden "skoleopgave-plus" og har lavet et overskud på 2.000.000.
skal de 2.000.000 så betales i "leje"(som en del af udgifter) til virksomheden "skoleopgave", som er ejet af en bekendt og bor i et land med 0% selskabsskat?
- Herefter står de 2.000.000 jo nu på en udenlandsk konto. De to millioner bliver trukket ud som "løn" til ejer af "skoleopgave-plus", som er hovedaktionær i "skoleopgave" fra udlandet, men kan ejer have adresse i et land med 0% personlig indkomstskat og så modtage pengene?



TAK for at have læst hertil.
Projektopgaven skal afleveres på onsdag, så jeg håber, at der kommet nogle gode & fornuftige svar inden :D
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

drift beskattes af overskud inden overførsel til holding - - i øvrigt er det komplekst - da der for sambeskatning skal være tale om national sambeskatning - mens international giver andre forhold
Når holding ligger i andet land, kan det udbetale udbytte efter den skattelov der er i det land - mens det for modtager vil være skattepligtigt afhængig af det land modtager bor i - DK med 27-42% skat

Det ANDET vil kunne være omfattet af bla.a transferpricing - hvor der skal være en reel prissætning mellem transaktionsafhængige virksomheder - så det kan ikke besvares simpelt efter min opfattelse - der skal foreligge et ærligt udført arbejde hvis man ikke skal kunne tilsidesættes - 

sorry - vent om andre mener at kunne svare sikkert ud fra det du beskriver

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Sep 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:
drift beskattes af overskud inden overførsel til holding - - i øvrigt er det komplekst - da der for sambeskatning skal være tale om national sambeskatning - mens international giver andre forhold
Når holding ligger i andet land, kan det udbetale udbytte efter den skattelov der er i det land - mens det for modtager vil være skattepligtigt afhængig af det land modtager bor i - DK med 27-42% skat

Tusind tak for svaret, John! :D

(hvis der i øvrigt skulle være nogen, der ved noget spænende/nyt om skattely/-svindel, må de også gerne kontakte mig i PB eller skrive i tråd) :)
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)