Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsikringsselskaberne vil ikke give mig en rådgiveransvarsforsikring - hvad nu?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Jeg forsøger at blive klog på, hvorvidt jeg bør tegne en rådgiveransvarsforsikring til min enkeltmandsvirksomhed, og hvordan jeg i givet fald finder en. Dog er jeg stødt på en forhindring eller to og vil derfor høre, om der er andre, som har erfaringer eller gode tips til processen.

Via min virksomhed har jeg i efterhånden 5 år beskæftiget mig med tekstforfatning, oversættelse, redigering og lignende, og jeg har på intet tidspunkt været forsikret i forhold til utilsigtede kontraktbrud og lignende. Det tænker jeg at ændre på, hvis jeg fortsat vil drive virksomhed.

Der har i løbet af de 5 år primært været tale om samarbejder med kunder fra USA, og i øjeblikket laver jeg omkring 2/3 af min virksomhedsomsætning på netop dét segment. Kundebasen i USA gør ifølge de forsikringsselskaber, jeg har talt med (Tryg, Codan osv.), en forsikring særligt relevant på grund af tendensen til søgsmål på den anden side af Atlanten. Samme pointe gør uheldigvis forsikringsselskaberne uvillige til at tilbyde mig sådan en, da risikoen simpelthen er for stor. En del af regnestykket her er også, at omsætningen i min virksomhed er ganske begrænset, hvilket selvfølgelig har betydning for, hvor stor en præmie det giver mening at betale.

Er der nogen, som har erfaring med samme eller lignende problemstilling? Al hjælp modtages med stor taknemmelighed.

PS. Det er uklart for mig, om en rådgiveransvarsforsikring rent faktisk ville dække alt det, jeg er interesseret i. For eksempel ved jeg ikke, om sådan en også er relevant ved utilsigtet brud på og derpå følgende sagsanlæg over eksempelvis non-disclosure-aftaler, non-solicitation-aftaler osv., som er de forhold, der virker mest skræmmende i de klientkontrakter, jeg har skrevet under på. Under alle omstændigheder gætter jeg på, at problematikken i forhold til forsikringsselskaberne ville være nogenlunde den samme.

Venligst Espen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

bare helt kort - så er det meget vanskeligt i DK at forsikre sig mod noget der leveres i USA og Canada - Den skal tegnes direkte der om muligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Nedenfor kan du se mit svar i en tidligere debat om forsikring i USA.

Om du overhoved har brug for en forsikring, afhænger jo af dine salgs og leveringsbetingelser, her skal lovvalg og verneting fremgå.

US Advokat Peter Hessellund har skrvet lidt om menet, mest interesant er nok følgende: http://danelagen.com/?page_id=522

"Mange danske eksportører har gjort sig den erfaring, at de forsikringspræmier, der tilbydes i Danmark til dem som vil ind på det amerikanske marked, kan gøre en etablering økonomisk uinteressant. I så tilfælde kan det ofte lønne sig, at søge amerikansk forsikring. Amerikanske forsikringsselskaber kan ofte foretage en mere realistisk vurdering af risikoens størrelse i USA og tilbyde lavere forsikringspræmier"

Mht. forsikring er der to muligheder, enten at bruge en forsikringsmægler eller et af de internationale forsikringsselskaber

Prøv First A/S  www.firsk.dk

Alternativt kan du prøve AIG eller Zurich

https://www.aig.dk/business/products/liability-of-the-company

https://www.nordic.zurich.com/en/products-and-services/our-products/liability

Hilsen

Ravn

Tilmeldt 15. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for input, John!

Tilmeldt 15. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dine tips, Ravn! Jeg arbejder typisk med større tekstbureauer i eksempelvis USA, og samarbejdsaftalerne fastsætter gerne både definitionen af kontraktbrud (alt fra levering af fejlbehæftede tekstprodukter til overtrædelse af NDA'er), størrelse på eventuelle bøder (ofte omkring €30.000 per brud) samt deres amerikanske stat/by som placering af eventuelle retssager. Så ja, tænker, det er relevant for mig at kigge forsikringer, men du har sikkert ret i, at jeg bør tjekke de amerikanske forsikringsselskaber.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Velbekomme

Husk i øvrigt at du kan få gratis hjælpe hos The Trade Council under udenrigsministeriet, De vil med sikkerhed kunne hjælpe dig via ambassaden i USA, men at finde et eget forsikringsselskab.

https://um.dk/da/thetradecouncil/

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)