Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms af formidlingsprovision

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 18
Indlæg ialt: 6
Fra  Gekko 9 ApS Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Har et spm jeg savner afklaring på omkring moms på formidlingsprovison. Vi sælger gavekort via ekstern udbyder. Hvis vi sælger et gavekort til en kunde - via formidleren - for 1.000 kr inkl. moms, og vi betaler 6% i provision, mener jeg at formidleren skal faktureres os 48 kr + moms. Vores formidler mener dog, at vi skal faktureres 60 kr + moms.

Jeg mener ikke man kan/må svare moms af en procentsats for noget, der allerede er svaret moms af.

Nogen der kan hjælpe?

Jonas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Klit:
Jeg mener ikke man kan/må svare moms af en procentsats for noget, der allerede er svaret moms af
det er ikke momsloven der regulerer - men aftalen

Mig bekendt er der på ex justeat provisionen også tale om at det er på det fulde salg inkl moms - der beregnes provision som så tillægges moms. - det er ren talgymnastik og ikke mod momslov - der er jo stadigt tale om en købsmoms for køberen/betaleren der fradrages som svarer helt til den salgsmoms sælger får ind på provisionen
Det handler vel om, at nogen mener det er lettest at gå på hele salgsbeløbet fra en bon - men jeg kan godt forstå det kan lyde "sjovt" - men er ren aftale sag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 509
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener også at det er aftalen som bestemmer. Men når det er sagt, så synes jeg at 48 kr + moms er det mest korrekte. Inden for affiliate branchen er det kutyme at provision beregnes af salg ekskl. moms og ekskl. fragt. Herefter tillægges moms til danske affiliate.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ved ikke helt hvordan man kan sige hvad der er mest korrekt Det er vel mere rent praktisk, hvad man mener det er for tal som er lettest at beregne på 

Om man tager 10 % af beløbet før moms - eller vælger at tage 8% af beløbet inkl. moms, giver jo helt samme sag, så det er vel alene spørgsmål om hvad der er nemmest, kombineret med om provision er 20% højere i procent før moms - end efter

Art beregne ex moms ville kræve to forskellige afhængig af om det var en momsreg eller ikke momsreg man tog pengene fra - her er det helt ens beregning 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Klit:

Hejsa,

Har et spm jeg savner afklaring på omkring moms på formidlingsprovison. Vi sælger gavekort via ekstern udbyder. Hvis vi sælger et gavekort til en kunde - via formidleren - for 1.000 kr inkl. moms, og vi betaler 6% i provision, mener jeg at formidleren skal faktureres os 48 kr + moms. Vores formidler mener dog, at vi skal faktureres 60 kr + moms.

Jeg mener ikke man kan/må svare moms af en procentsats for noget, der allerede er svaret moms af.

Nogen der kan hjælpe?

Jonas

Jeg tror at en stor del af forvirring skyldes du skriver du sælger gavekort for 1.000 kr. inkl. moms?

 

Gavekort og moms rimer ikke sammen.

Har du fastlagt om gavekortene er med eller uden moms?

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 18
Indlæg ialt: 6
Fra  Gekko 9 ApS Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Gavekortene sælges inkl. moms tilsvarende alle vores andre produkter - og så vidt jeg ved er et lovkrav siden 2019 :-)

Forvirringen skyldes at kontrakten siger at provisionen er "6% ex moms" (og intet andet nævnes) - hvilket i min verden betyder 6% af beløbet ex moms - og ikke 7,5% af beløbet inkl. moms, som min modpart mener.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Klit:
"6% ex moms"
det betyder alene at der lægges moms på beløbet (provisionen) - ikke om den er 6% af total ex eller incl moms - Som nævnt mener jeg f.eks just eat kører af total inkl moms - men det ville jo være godt hvis det fremgik af aftalen om beløbet beregnedes af det ene eller andet

6% ex moms vil bare generelt betyde - at der lægges moms på provisionsbeløbet og siger ikke noget

Skal i ikke forsætte samarbejdet kan du jo prøve at holde fast - når det ikke fremgår af aftalen. Så vil det vise sig, og modparten synes det er en sag at trække i retten eller ikke. Skal i forsætte samarbejdet - må i jo tale jer til rette om nu og fremover

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Klit:

Gavekortene sælges inkl. moms tilsvarende alle vores andre produkter - og så vidt jeg ved er et lovkrav siden 2019 :-)

Godt du skriver "tilsvarende alle vores andre produkter", så længe alle andre produkter selvfølgelig er varer eller ydelser som er momspligtige. det svarer på mit spørgsmål. 

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Sep 17
Indlæg ialt: 98
Fra  Svensmarke Økonomi ApS Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas

En aftale mellem to erhvervsdrivende momspligtige parter, må forventes at være baseret på ex. moms beløb og satser, medmindre andet er aftalt.

Du skal derfor, som udgangspunkt, stå fast på at provisionen beregnes som 6% af ex. moms beløbet.

Svensmarke Økonomi ApS - Rådgivning, administration og IT-systemer - vi er på facebook

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)