Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til hvordan vi ansætter en medarbejder korrekt

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Kastrup
Tilmeldt 8. Jul 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere :) 

- Jeg prøver at finde hoved og hale i regler, overenskomster mm. i forhold til at skulle ansætte min første medarbejdere. 

Har i nogle gode råd til hvor jeg kan finde de rigtige oplysning, og evt om der er nogle jeg kan sparre med i den forbindelse?

Jeg syntes der er en jungle og meget svært at finde rundt i...

På forhånd mange tak, bh Sabrina 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad skal vedkommende arbejde med?

Som lille virksomhed er man ikke omfattet af overenskomst, medmindre man selv kontakter fagforbund og tilslutter sig overenskomsten. Men man kan vælge at følge den, selv om man ikke har undertegnet den.

Det afhænger dog meget af, hvilken branche der er tale om. Hvis du bare skal have en ansat til at hjælpe dig på kontoret, så er det nok at vide, at det er funktionærloven, der er gældende og ikke meget andet end det. Så tegner du op med Danløn og skriver en ansættelseskontrakt på en af de gratis sider, såsom signit.dk. Så kører det næsten allerede.

Husk: Det er ikke raketvidenskab. Man skal passe på med at overtænke tingene.

Fra Kastrup
Tilmeldt 8. Jul 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Flemming,

Tusind tak for dit svar! Jeg har en lille anlægsgartner virksomhed, og nu ønsker jeg at få ansat en ude i marken til hjælp. 

- Jeg var nemlig lige netop i tvivl om overenskomst. Jeg for kigget på det med Danløn og for skrevet en kontrakt til ham.

Du har ret. Til tider syntes jeg dog det er lidt svært at huske på, og især når jeg føler det er meget vigtige ting (som denne)

Ha en skøn aften, og endnu engang tak for svaret!!

 

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du behøver kun at vide at det er en timeansat og ikke funktionær. Om du laver 3 mdrs prøvetid eller 6 mdr eller noget helt 3. er helt op til dig.

Du har jo ikke indgået nogen overenskomst med en fagforening, så det er 100% dig der bestemmer alt.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:
medmindre man selv kontakter fagforbund og tilslutter sig overenskomsten

Det er vist ikke helt rigtigt, for er man som arbejdsgiver medlem af f.eks dansk industri kan man være underlagt overenskomst.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sabrina

Jeg vil klar anbefale dig at få hjælp af et ekstern HR rådgiver, så du ikke kommer alt af sted. Er du medlem af en arbejdsgiver forening kan du også søge rådgivning hos dem.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Flemming:
medmindre man selv kontakter fagforbund og tilslutter sig overenskomsten

Det er vist ikke helt rigtigt, for er man som arbejdsgiver medlem af f.eks dansk industri kan man være underlagt overenskomst.

Ja hvis du er medlem af en organisation der har tegnet overenskomst så har DU også tegnet overenskomst.

Hvilke personalegoder tilbyder andre små arbejdsgivere og er der nogen der kan kommentere på disse - specielt Mobiltelefon i forbindelse med medarbejderbredbånd m.v.

 

Skatterådet har blandt andet godkendt, at følgende personalegoder stilles til rådighed i forbindelse med en bruttotræksordning:

Personalegode Beskatning
Medarbejderbredbånd m.v. Skattefrit, hvis til brug for arbejdet og der er adgang til arbejdsgivers netværk
Telefoni i forbindelse med medarbejderbredbånd m.v Skattefrit, hvis til brug for arbejdet, forudsat, at telefonen giver adgang til arbejdsgivers netværk
Mobiltelefon i forbindelse med medarbejderbredbånd m.v. Skattefrit, hvis til brug for arbejdet, forudsat, at mobiltelefonen giver adgang til arbejdsgivers netværk
Medarbejder PC Skattefrit, hvis til brug for arbejdet
PC-ordninger med egenfinansiering Beskattes særlig lempeligt
Medarbejderobligationer Beskattes særlig lempeligt
Medarbejderaktier Beskattes særlig lempeligt

Telefon

Mobiltelefon

Beskattes kun i det omfang husstanden ikke har private telefonudgifter, der overstiger 3.000 kr. om året
Avis Beskattes ikke, hvis den ikke erstatter husstandens avis, og avisen er stillet til rådighed til brug for arbejdet og sammen med andre nærmere bestemte personalegoder ikke overstiger en bagatelgrænse, der for 2006 er 5.100 kr..
Uddannelsesudgifter Skattefrit, uanset om der er tale om en kompetencegivende grund- eller videreuddannelse
Togkort, buskort m.v. Skattefrit, hvis befordringsfradrag ikke selvangives. Kan ikke betale sig, hvis den ansatte har lang afstand til arbejde. Konkret vurdering
Brobizz Skattefrit, hvis det ikke anvendes privat, men kun mellem hjem og arbejde. Medfører bortfald af befordningsfradrag
Færgebilletter Skattefrit, hvis de udelukkende bruges til befordring mellem hjem og arbejde. Medfører bortfald af befordringsfradrag.
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)