Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab - køb af anparter i datterselskab - bogføringshjælp.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 31. Jul 18
Indlæg ialt: 8
Fra  Stay Local ApS Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har brug for lidt tips til bogføring

Jeg har et Holding selskab, kapital 25K, de 20K er benyttet til stiftelse af et ApS som er ejet 33% af holdingselskabet, de andre 2/3'dele er ejet af andre. 

Nu køber jeg så de 20 andre ud for 2 * 20K. Det første jeg har gjort er at opjustere selskabskapitalen i holdingselskabet med en kontant indbetaling på 40K. Alt er godt (og så kan holdingselskabet også blive til et ApS)

Men hvordan sådan hel konkret bogfører jeg i regnskabet at jeg har købt 2*20K anparter i datterselskabet ? 

den ene siede er jo banken, men hvor er den anden ? 

mvh

Flemming

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Du burde måske (givet) først have dannet til ApS med de 40 t nye (vel fra IVS til ApS) som jo kan lave med netop 40 t nye kr bekræftet
Så er det bank mod at anparter i datter jo stiger fra 20 til til 60 t

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I din situation ville jeg nok blot privat have lånt penge til holdingselskabet. Jeg er ikke sikker på at en forhøjelse af selskabskapitalen nu vil give den nemme vej til ApS, men det finder vi ud af når den nye IVS aftale træder i kraft.

Under alle omstændigheder så skal de 2x20K på samme finanskonto hvor det oprindelige stiftelse/købs-beløb blev bogført. Det kunne være noget i retning af "Kostpris, Drift X".

Fra 33% ejerandel til 100% ejerandel sker der også et skifte fra "associeret virksomhed" til "tilknyttet virksomhed". Desuden skal du have styr på sambeskatning.

Venlig hilsen

Steffen

Fra Valby
Tilmeldt 31. Jul 18
Indlæg ialt: 8
Fra  Stay Local ApS Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for jeres input... jeg tror jeg skal have en revisor indover, det er vist lidt for langhåret til min regnskabsforståelse :-) 

Flemming

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)