Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af indskud ind i et andet anpartsselskab

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Aug 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er i gang med at lave det første årsregnskab for mit hold anpartsselskab. Det er virksomhedens første regnskabsår og dermed første gang, der aflægges årsrapport (årsrapporten aflægges efter reglerne for mikrovirksomheder). Ud over indskud af kapital i forbindelse med stiftelsen har den eneste aktivitet i virksomheden været, at dette indskud blev brugt som indskud ind i et andet anpartsselskab (ApS).

Nu er jeg i tvivl, hvordan jeg skal registrere dette indskud i regnskabet. Kan i rådgive mig på dette område?

Mange hilsner

Niels
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47190
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:40

Jeg synes det er dumdristigt - mere end modigt - selv at stå for det første år, når det du har, om jeg forstår ret, er et nyoprettet selskab der som holding har drift under sig, med tvungen sambeskatning - men selve bogføringen må jo være fra bank til egenkapital - anparter i datterselskab

vh John Hannover

Tilmeldt 24. Aug 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:04

Hej John Hannover og tak for dit svar. Jeg bruger Regnskab 2.0 - Basis på virk.dk. Kan du hjælpe mig med i hvilken rubrik dette skal bogføring?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 17:59

Der er ikke noget super-simpelt svar. Hvor stor ejerandel har dit holdingselskab i det pågældende driftsselskab?

Har der været nogle omkostninger til stiftelsen, bankgebyrer  eller lignende?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47190
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:16

Og inden regnskab 2.0 skal du jo have det bogført i dit eget regnskab - og her kan der som Steffen skriver være andre omk Stiftelse-  Bankkonto ofte-  arbejdsskadeforsikring som er lovpligtig for ejer/direktør uanset aktivitet/oms/løn mm

Du skal starte i eget regnskab og ikke i årsrapport - men jeg synes du skal betale dig fra bare LIDT hjælp år 1

vh John H

Tilmeldt 30. May 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:24
Hey Niels, hvad endte du med at gøre? Jeg står også og skal lave åsrapport for et holdingselskab, som ene og alene er blevet brugt til at lade rullende kapital gå over i et driftselskab og intet andet. Det virker overkill at købe sig til at få lavet en årsrapport, når der kun er tale om en eller to transaktioner
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:30

Tag gerne et kig på www.multiregnskab.dk (som jeg er direktør for) og prøv helt uforpligtende.

I forhold til alternativet med at gøre det helt selv så skal du være opmærksomhed på at holdingselskab med datterselskab ikke må aflevere den helt simple årsrapport efter "mikroregnskab" reglerne. Desuden er årsrapporten kun "den ene del" og selskabets selvangivelse (oplysningsskema) er ikke helt enkel på egen hånd.

Venlig hilsen

Steffen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)