Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukke eller gå konkurs

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 1. Dec 10
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige som så mange andre haft en svær tid pga. corona situationen.

Jeg står i den situation at jeg driver mit aps (på 10 år) som er ejet af mit holding selskab. Jeg kan godt se hvad vej det går da jeg genererer et større og større underskud måned for måned. og lige nu ser det ud til at ejenkapitalen samt nogen af pengene til skat og moms er ved at være forsvundet. Den største kreditor er dog mig selv da virksomheden har lånt en del af mig. Men det er jo mit problem.

Jeg har en husleje kontrakt jeg er bundet op af de næste 3 år. Det er 15.000kr om måneden, og disse penge er jeg ikke i stand til at skaffe. Udlejer er ikke til at hugge eller stikke i. Han fastholder at der er en kontrakt hvilket han også har ret i. 

Så hvordan lukker jeg min virksomhed og kommer ud af husleje kontrakten og får fortalt skat hvordan landet ligger. ( jeg kan godt skyde nogle flere penge i personligt så skat og moms får hvad de har krav på) Skal jeg erklære mig konkurs eller kan jeg "bare" lukke firmaet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Konkurs kræver, at du stiller sikkerhed - pt normalt 40.000 kr så det er nok ikke løsningen

Lukke har du så en række muligheder for. Lukke ved skatteerklæring, som du ikke kan bruge, da du hverken der må have skatte/momsgæld  eller anden gæld som du bliver personlig ansvarlig for - eller frivillig likvidation, som via advokat også betyder at skat skal være betalt og kreditorer informeres, og have mulighed for at gøre deres krav gældende Den virker heller ikke umiddelbart mulig

Sidste er den sørgelige men billige. Tvangsopløsning hvor du helt enkelt framelder dig som direktør i det selskab du vil lukke. Så får du besked fra EOS om, at det måske er en fejl, men gør du så ikke videre, så vil det selskaber - eller de selskaber blive sendt til opløsning - og dine kreditorer, inkl skat, står med en lang næse.

Her bør du gå til en revisor for at høre, om det måske bare er dit datterselskab eller om du er nødt til at lade holding gå med. 

Skat-  hvis det er af løn til dig, vil du klart risikere at skulle betale selv, men selskabsskat og moms vil staten bare tabe, ganske som dine øvrige kreditorer, inkl dig selv som alm hovedaktionærlångiver, vil tabe deres penge, staten betale for kurator i skifteret - og, du vil være ude af selskabet/selskaberne. Du vil så altid findes i CVR som person med tvangslukket bag dig, og du vil også kunne risikere, ved næste stiftelse at skulle stille momssikkerhed og få problemer med bankkonto mm, så det er sjældent helt omkostningsfrit - men omvendt-  det er så ikke kontante omk her og nu. Kurator i skifteret vil tage sig af at meddele din udlejer, at der ikke er penge til husleje og kontrakten vil ophøre

http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html siger mere om de mulige lukkemuligheder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Dec 10
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

 

Tak for dit fine svar.

 

Jeg overvejer at skyde nogle flere personlige penge ind i selskabet således at virksoheden kan betale dets udestående med staten. Da jeg ikke ønsker at blive blacklistet for at starte virksohed op igen på et tidspunkt. Hvis jeg gør det. Hvilket at disse 3 muligheder synes du så jeg bør bruge?

 

Hvordan kan det kræve 40.000kr at gå konkurs? Virksomheder der går konkurs har vel typisk ingen penge 😉

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flat*s:

Hej John

 

Tak for dit fine svar.

 

Jeg overvejer at skyde nogle flere personlige penge ind i selskabet således at virksoheden kan betale dets udestående med staten. Da jeg ikke ønsker at blive blacklistet for at starte virksohed op igen på et tidspunkt. Hvis jeg gør det. Hvilket at disse 3 muligheder synes du så jeg bør bruge?

 

Hvordan kan det kræve 40.000kr at gå konkurs? Virksomheder der går konkurs har vel typisk ingen penge 😉

den der erklærer en (inkl sig selv) skal stille sikkerhed for konkursbehandlingen. Det er derfor ikke en selv der erklærer sig konkurs, men andre. Ved at tvangslukke går selskabet konkurs via skifteretten gratis 
Du kan godt inden betale skat og momsgæld hvis du vil være uden det - men jeg tør ikke sige du ikke kan risikere andre kreditorer vil kunne hævde, at du forfordelte EN kreditor frem for andre, og at du dermed har personligt hæftelsesgennembrud, så det turde jeg ikke gøre kort inden en evt tvangslukning/konkurs.

Andre der har penge til gode (som er forfaldent på samme måde som skat) har ret til samme behandling som du måtte ønske at yde overfor skat/moms. Hvis skat/moms er forfaldent og husleje ikke er  men blot er fremtidig kontrakt, så er det ikke farligt. Tal evt med en revisor der går det konkret i gennem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Dec 10
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

 

Jeg tager fat i min revisor i morgen.

 

Hvad er fordelen ved at gå konkurs frem for at blive tvangsopløst? Man står vel i begge situationer som gået konkurs i cvr registeret?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Flat*s:
Hvad er fordelen ved at gå konkurs frem for at blive tvangsopløst? Man står vel i begge situationer som gået konkurs i cvr registeret?
der er ingen forskel - blot koster det hvis du selv melder dig konkurs, frem for at lade selskabet tvangsopløse. Det ender i tvangsopløsning og - med kreditorer i konkurs i begge fald ja
Tvangsopløsningen vil føre til konkurs, men uden du skal stille sikkerhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

BTW: Læs lige kontrakten grundigt igennem og sikre dig at du ikke personligt hæfter solidarisk for huslejen.

Tilmeldt 1. Dec 10
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pilde

 

Det har jeg tjekket. Den er udelukkende i mellem udlejers Holding og mit aps.

Tilmeldt 1. Dec 10
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu modtaget en PB. Der er en person her inde der tilbyder en "service" hvor han eller en han kender vil gå ind i mit konkursbo og overtage direktørstillingen for 100.000kr. For der efter selv at gå konkurs. Derved slipper jeg for at blive stemplet som en dirketør der er gået konkurs! Det er ikke en service jeg vil bruge. Men er det en almindelig måde at ordne den slags på?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flat*s:

Jeg har nu modtaget en PB. Der er en person her inde der tilbyder en "service" hvor han eller en han kender vil gå ind i mit konkursbo og overtage direktørstillingen for 100.000kr. For der efter selv at gå konkurs. Derved slipper jeg for at blive stemplet som en dirketør der er gået konkurs! Det er ikke en service jeg vil bruge. Men er det en almindelig måde at ordne den slags på?

Politianmeldelse. Det er jo svindel.

Hans

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)