Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny politisk aftale om IVS

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

I Folketinget er der i dag 21/8 indgået en aftale om IVS. Det lyder således

"
Partierne er enige om, at IVS’erne skal have mulighed for at blive omregistreret ved, at selskaberne indbetaler differencen mellem selskabernes registrerede selskabskapital og minimumskapitalkravet for ApS, der er på 40.000 kr.

Partierne er enige om at forlænge den nuværende frist, som IVS’erne har til at blive omregisteret, fra 15. april 2021 til 15. oktober 2021, således IVS’erne får tid til at anvende den nye mulighed for omregistrering.
"

Det vil være en stor lettelse for IVS'er som står med en væsentlig negativ egenkapital (hvilket jo er forholdsvis normalt), mens andre stadig vil stå med en stor udfordring.

For dem som har lånt penge til deres IVS er det måske værd at overveje et eksempel... Lad os sige at Jens har stiftet Drift IVS med 1.000 i selskabskapital og efterfølgende lånt 25.000 til selskabet. Selskabet har dog 20.000 i banken p.t.

Selskabet kan nu betale de 20.000 tilbage til Jens, mens Jens må finde 19.000 yderligere andetsteds.

Disse 39.000 sendes (formentlig via en advokat/revisor) til selskabet og forhøjer selskabskapitalen til 40.000.

Med dokumentation fra advokat/revisor på indbetalingen kan IVS'et blive til et ApS.

I eksemplet har Jens stadig 5.000 kr tilgode i selskabet og med 39.000 i banken, så kan selskabet også betale dem tilbage. Jens ender altså med "kun" at have måttet finde 14.000 for at gennemføre omdannelsen, og de 14.000 står nu på selskabets bankkonto (minus lidt betaling til advokat/revisor for dokumentationen).

https://em.dk/media/13802/aftaletekst-om-omregistrering-af-ivser-til-apser.pdf

https://em.dk/nyhedsarkiv/2020/august/ivaerksaettere-faar-hjaelpende-haand-ny-politisk-aftale-letter-omregistrering/

Tilmeldt 20. Mar 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Betyder det at hvis man har startet et IVS med 1 kr i kapital, at man kan sende 39.999 DKK til en advokat´s klientkonto,
også videresender de dem til ens firmakonto, også er man et ApS? Uden at skulle have hele regnskabet revideret?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Vandvid - med fornuft. Vandvid fordi man først laver en lov, hvor måske mange har har valgt at lukke, og andre kan have sat penge ind som ikke var krævet - fornuft fordi det svarer til at give mulighed for at fortryde, man ikke stiftede ApS dag 1

Hvad vil man sige til de som lukkede iht loven eller skød 100.000 kr ekstra beskattede penge ind? Det er en ren SKAMSTØTTE over lovgivning

Den kommer sikkert også til at indeholde noget med soliditetserklæring - i stil med det som ApS med tabt EK skal give, og om revisor så skal ind over den også, må vi vente at se
Enig i at de som har lånt penge ind, formentlig kan få alle disse retur, når det er et ApS uanset kapitalen. 

Vildt at tænke på hvor mange der har nået at givet - og så kommer der pludseligt en helt anden lov - og banker som er så skeptiske overfor IVS bliver det vel nu over for ApS  i alle fald de omregistrerede - Næste lov er nok en statsbank hvis de overhovedet skal have en bankkonto. De skulle skamme sig på borgen over så skiftende love

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

grossist334:

Betyder det at hvis man har startet et IVS med 1 kr i kapital, at man kan sende 39.999 DKK til en advokat´s klientkonto,
også videresender de dem til ens firmakonto, også er man et ApS? Uden at skulle have hele regnskabet revideret?

alt andet lig - uden at kende loven endu - så er det helt enkelt en fortrydelsesklausul, hvor man kan fylde op til 40 t uanset EK - Om der så bliver noget med soliditetserklæring hvis EK er under halv - som for ApS ?? Ingen anelse, de roder rundt på borgen uden styring - men formentlig og i alle fald jo i forhold til første regnskab (med mindre de har fundet sammen om noget andet morsomt)

OK at lave ny lov - totalt no-go at nu har mange i et år lukket ud fra loven- tvangslukket - erklæringslukket - eller fyldt EK på som pokker. Håber de har en erstatningskasse klar - og så vil jeg gerne have nogen bedre lovgivere snart TAK

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:
For dem som har lånt penge til deres IVS er det måske værd at overveje et eksempel... Lad os sige at Jens har stiftet Drift IVS med 1.000 i selskabskapital og efterfølgende lånt 25.000 til selskabet. Selskabet har dog 20.000 i banken p.t.

Selskabet kan nu betale de 20.000 tilbage til Jens, mens Jens må finde 19.000 yderligere andetsteds.

håber da du er naiv her. Det vel ikke muligt at bruge de 20 t i banken som del af de 40 t der skal indbetales - Der er jo modpost gæld - og det kan da umuligt være så tosset (selv med denne regering) at man sige banken. uanset gæld, den kan da bruges - hvis det er lån fra ejer.
Så er loven ikke bare hovedløst - uansvarlig i forhold til de som har reageret at taget konsekvenser men - vanvittig. 

DU lyder om du synes det er FEDT? Bare for at vide  hvor jeg vil skal se dig?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:

Med dokumentation fra advokat/revisor på indbetalingen kan IVS'et blive til et ApS.

Kan det ikke bare være banken der dokumenterer?

Da jeg oprettede, skete det til en konto for CVR under oprettelse, hvorefter banken erklærede at kapitalen var indbetalt.

Jeg har et IVS som skal omdannes, så jeg vil gerne benytte mig af "fortrydelses-knappen" og bare indbetale kapitalen, så det er ude af verden lige straks.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Disse fakta som er nævnt i artiklen er vigtige at få med. Lovteksten kommer til november:

Fakta:

  • Folketinget vedtog den 9. april 2019 et lovforslag om at afskaffe iværksætterselskaberne (IVS). Samtidig sænkede man kapitalkravet til anpartsselskaber fra 50.000 kr. til 40.000 kr.
  • De eksisterende iværksætterselskaber skulle derefter inden for 2 år omregistrere sig til anpartsselskaber med en positiv kapital på mindst 40.000 kr.
  • De iværksætterselskaber, som ikke overholder tidsfristen, vil blive sendt til tvangsopløsning.
  • Per 1. august 2020 var der cirka 32.000 aktive IVS-selskaber i Danmark.
Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:
For dem som har lånt penge til deres IVS er det måske værd at overveje et eksempel... Lad os sige at Jens har stiftet Drift IVS med 1.000 i selskabskapital og efterfølgende lånt 25.000 til selskabet. Selskabet har dog 20.000 i banken p.t.

Selskabet kan nu betale de 20.000 tilbage til Jens, mens Jens må finde 19.000 yderligere andetsteds.

håber da du er naiv her. Det vel ikke muligt at bruge de 20 t i banken som del af de 40 t der skal indbetales - Der er jo modpost gæld - og det kan da umuligt være så tosset (selv med denne regering) at man sige banken. uanset gæld, den kan da bruges - hvis det er lån fra ejer.
Så er loven ikke bare hovedløst - uansvarlig i forhold til de som har reageret at taget konsekvenser men - vanvittig. 

Pointen er at selskabet kan starte med at betale de 20k tilbage. Hermed står de ikke længere som gæld og ejeren har 20k ekstra i hånden som han kan indskyde.

Om nogen af de indskudte 40k efterfølgende anvendes til at afdrage yderligere gæld til ejeren har ingen betydning for egenkapitalen. Den er stadig 40k højere end den ellers ville have været, og situationen er derfor den samme som hvis der var blevet stiftet et ApS fra dag ét og dermed ikke havde været behov for at låne så mange penge fra ejeren.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg kan sagtens forstå at du er ophidset over denne zig-zag kurs i folketinget, og der er rigtig mange som stadig står med en stor udfordring.

Og nej, jeg synes på ingen måde at det er "FEDT". Det er simpelt hen så trist at se folk der lukker en virksomhed fordi de bliver fanget i regler og absurde omkostninger.

Når du (efter en god nats søvn) læser mit eksempel på hvordan penge man har lånt til selskabet i praksis bør kunne bruges til at omregistrere, så tror jeg at du vil give mig ret i at det ganske sikkert er helt ok.

Jeg er overbevist om at kravet bliver at der blot skal dokumenteres en kontant indbetaling - efter det samme princip som ved en stiftelse.

Det sidestiller "X" som stiftede et ApS (40.000 i selskabskapital) med "Y" som stiftede et IVS (1.000 selskabskapital) hvor Y efterfølgende lånte 39.000 til selskabet. "Y" skal da have lov til at blive et ApS med 40.000 i selskabskapital uden i sidste ende at hive flere penge ud af privatøkonomien, men det kommer til at kræve lidt kontooverførsler og for nogle et behov for noget midlertidig kapital.

vh

Steffen

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:
Kan det ikke bare være banken der dokumenterer?

Min oplevelse har været at bankerne helst undgår dette i dag ved stiftelser (og at det normalt stadig koster), men det er rigtigt at bankerne har adgang til at gøre det.

Hanssing:
så jeg vil gerne benytte mig af "fortrydelses-knappen" og bare indbetale kapitalen

Jeg ville vente til loven er vedtaget og erhvervsstyrelsen/advokater/revisorer/banker har optimeret den måde det skal gøres på.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)