Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Solgt anparter i 2019 - indtægt i 2020

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jun 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeg har et IVS der er moderselskab for de aktier jeg ejer i forskellige Aps.

I 2019 solgte jeg mine anparter i et datterselskab for X kr (pæn gevinst). Pengene bliver først udbetalt her i 2020 - hvordan registrerer jeg salget korrekt i årsregnskabet. Jeg har ingen anden aktivitet i moderselskabet Ivs. Salg af anparter er skattefrit for selskaber. 

Jeg ønsker at spare revisor nu der kun er 1 postering, men hvilken postering ?

Ps. Jeg ved at IVS skal ændres til Aps inden april 2021, det gør jeg i forbindelse med dette års regnskab

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Som salg af anparter i 2019 regnskabet - værdien udgår så i værdi af anparter i Egenkapitalen og indgår som værdi salg og modpost - udestående fordring hos den der købte i 2019 - og når pengene kommer, som indtægt i bank der udligner det udestående

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jun 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Big Smile Tak det var præcist hvad jeg havde brug for - egenkapitalen stiger med (salgspris - anparternes bogførte værdi). Istedet for bank bogfører jeg beløbet som tilgodehavende.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder som om du er på rette vej (med en formodning om at anparterne var indregnet til kostpris), men jeg tillader mig lige at nævne at der findes et regnskabsprogram (www.portfolio.help) som har en masse funktionalitet til holdingselskaber som dit - herunder håndtering af unoterede ejerandele, skatteberegning, skattespecifikation og årsrapport. Der er også funktionalitet til at håndtere aktie-investeringer hvis du på et tidspunkt skal den vej. Desuden nemt at dele adgang med en revisor.

Tilmeldt 2. Jun 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak - Det virker som et program jeg bør investerer tid og lidt penge i. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)