Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkelmandsvirksomhed eller Aps?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jul 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg står en situation, hvor jeg sammen med en kammerat skal starte en virksomhed. Det handler om markedsføring, hvor det altså er en opstart i form af et forløb som vi betaler for.
Efterfølgende handler det altså om at lukke en kunde, og dermed får en slat penge for at lave deres markedsføring. 
Vi har en lejlighed samt computer til det, så omkostninger til start vil være lave (kun det forløb/kursus vi skal på). 
Hvilken form for selskab vil du anbefale? Enkeltmandsvirksomhed, hvor den ene er ejer, mens den anden er ansat, eller noget form Aps
Mvh
Martin
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg vil anbefale evt skats kursus inden I baserer noget på evt fradrag for det forløb/kursus i skal på - som ikke virker som opfølgning af uddannelse men ny viden -  men med to person ville jeg altid vælge ApS da to i et I/S med personlig solidarisk hæftelse er ret ubehageligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jul 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ny viden ja, kan man godt sige. Hvad tænker du på med at basere noget på evt fradrag? Altså at han kan trække noget fra i selskabet af forløbet osv eller? 

Vi har også snakket meget om et Aps, men synes også på den anden side, at 40.000 kr. er meget at lægge i. Hvis man kigger på omkostningerne, så er de begrænset, så en personlig hæftelse (dog selv aldrig været helt fan af det), kunne vel være en start til man får en kapital på de 40.000 evt? Eller er der store omkostninger forbundet ved at gå fra et Enkelmandsvirksomhed til Aps fx 4 mdr ude i fremtiden? 

Mvh

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

mart392b:

Det er ny viden ja, kan man godt sige. Hvad tænker du på med at basere noget på evt fradrag? Altså at han kan trække noget fra i selskabet af forløbet osv eller? 

Vi har også snakket meget om et Aps, men synes også på den anden side, at 40.000 kr. er meget at lægge i. Hvis man kigger på omkostningerne, så er de begrænset, så en personlig hæftelse (dog selv aldrig været helt fan af det), kunne vel være en start til man får en kapital på de 40.000 evt? Eller er der store omkostninger forbundet ved at gå fra et Enkelmandsvirksomhed til Aps fx 4 mdr ude i fremtiden? 

Mvh

Martin

ja der er ikke som sådan fradrag for ny viden kursus - så det har ikke med firmaet at gøre som udgangspunkt - Ja 40.000 skal der jo lægges - og omk for at skifte vil udgøres af revisorerklæring - vel ofte en 4-6000 kr kan klare det - måske lidt mere ved apportstiftelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jul 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, tak for svar :) 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

ApS.
I føler ikke lige nu, at I har specielt meget at hæfte for, men ryger i I en eller anden retssag, kan det hurtigt blive dyrt, og hvis ikke I er stærke økonomisk - hvilket tvivlen om værdien af at lægge 40.000 kr. i stiftelseskapital tyder på - er I temmelig sårbare i den situation. Et ApS beskytter jeres privatøkonomi, så længe I ikke handler ulovligt.

Hans

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

mart392b:

Det er ny viden ja, kan man godt sige. Hvad tænker du på med at basere noget på evt fradrag? Altså at han kan trække noget fra i selskabet af forløbet osv eller? 

Vi har også snakket meget om et Aps, men synes også på den anden side, at 40.000 kr. er meget at lægge i. Hvis man kigger på omkostningerne, så er de begrænset, så en personlig hæftelse (dog selv aldrig været helt fan af det), kunne vel være en start til man får en kapital på de 40.000 evt? Eller er der store omkostninger forbundet ved at gå fra et Enkelmandsvirksomhed til Aps fx 4 mdr ude i fremtiden? 

Mvh

Martin

Hvis du havde gjort det alene ville jeg have valgt enkeltmandsvirksomhed, men der er to store aspekter i jeres beslutning:

Personlig risiko

i I/S hæfter I solidarisk for hinanden og det er der en stor risiko i - både for jeres venskab og økonomisk.

Jeg vurderer som du at jeres primære risiko er at tabe egne penge, men det er muligt at du eller din partner laver noget som i senere fortryder, og hvor i kan komme til at hænge på den.

Personlig skat

Hvis I taber penge i jeres I/S kan I fradrage tab i fremtidig løn - taber I penge i et ApS kan I maksimalt fradrage 27% af tabet. Det kan gøre en stor forskel!

Personligt ville jeg ikke lave et I/S med en jeg ikke havde fælleseje med, da de potentielle ulemper er begrænsede medens fordelen er op til 39% af realiseret tab som burde være begrænset i jeres virksomhedsform. 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)