Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan en aktiesparekonto betale sig?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Mar 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude :-)

Jeg i år begyndt at investere i aktier, og har købt og solgt en del gange og har købt flere aktier for mine gevinster. Det er nærmest blevet en hobby for mig og jeg syntes det er sjovt at se, hvor meget mine penge kan vokse.

Derfor er jeg ikke interesseret i at betale skat med mine aktier, men er klar over at jeg selvfølgelig skal sætte penge tilside på en anden konto, til den skat jeg vil blive opkrævet når året er omme.

Jeg startede med 110.000 kr. og er nu oppe på 190.000 kr. og har brugt en del på udgifter til kurtage i forbindelse med køb og salg. Derfor har jeg skiftet fra Nordnet til Saxo Investor, da deres kurtage er meget lavere, især når jeg kun køber amerikanske aktier og vil fortsætte med det.

Da min gevinst er kommet over de 55.300 kr. (loftet for hvornår man betaler 27%/42% i skat), er jeg naturligt nok begyndt at tænke lidt over, om det kunne betale sig med en aktiesparekonto.

Loftet på en aktiesparekonto er i 2020 hævet fra 50.000 kr. til 100.000 kr. og her bliver man lagerbeskattet af 17% i stedet for de 27%/42%.

MEN er det en god idé i mit tilfælde, hvor jeg netop syntes det er sjovt at se min portefølge vokse? Det virker også som noget rod at skulle have penge/aktier tilknyttet flere forskellige konti, og at skulle indberette på forskellige måder til SKAT. Jeg er bange for at komme til at gøre det forkert.

Det virker meget mere overskueligt og simpelt for mig, ved årets afslutning, blot at udtrække en oversigt over "købt" og "solgt" og så trække disse 2 beløb fra hinanden og indberette dette beløb i felt 346.

Omvendt er det jo også dumt at gå glip af nogle tusind kroner, fordi jeg måske gør det besværligere end det i virkeligheden er.

Gode råd er meget velkomne.

Mvh.

Vibeke

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)