Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogfører man virksomhedsandel købt med fratræk i løn

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Rødovre
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 339
Fra  Salon Nyah-Beauty Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville høre om nogle kunne hjælpe med lidt bogføring? Jeg skal hjælpe en kammerat som har købt ind i en virksomhed som han er ansat i, men det er med fratræk i lønnen. Hvordan bogfører man sådan noget?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

bogfører hvor?

I sælger virksomhed - hvis det er virksomheden der har solgt anparterne fordi det var holdingselskab - som afgang af anparter. Lønmodtræk er så i driftsselskabet hvor det jo er som al anden løn 

for køber bogføres vel ikke - han har modtaget anparter og fået træk i løn - og det modtræk skal så meget gerne svare til reel markedsværdi af anparterne for ikke at udløse skat ud over lønnen - og så har han anparterne selv - begge dele privat og har ikke med en virksomhed at gøre

Det KAN lyde som noget lidt rod, for det her duer kun hvis det er virksomheden der har solgt anparterne til køber og ikke hvis det er ejeren selv der har solgt til en ansat. Hvis i tvivl, så ville jeg råde til at gå til revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Rødovre
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 339
Fra  Salon Nyah-Beauty Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, Tak for hurtigt svar.

Virksomheden min ven er ansat i ejer den virksomhed som der er givet andele ud af mod træk i lønnen. Min kammerat lavede et IVS, som andelene er givet til. Så trækket i lønnen skal velbogføres som indskud i virksomheden(Hans eget IVS) også.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det ER noget rod. De kan ikke give andele tll et IVS men sælde dem men så er det IVS der skal betale og ikke noget med træk i lønnen
Det IVS har jo intet med løn og arbejdet at gøre.

De kan sælge anparter - og det skal være til markedspris, ellers kommer der skat uden man får værdien og mistet fradrag i giver - Sælge til enten IVS der så skal betale fra sin kapital - eller til lønmodtageren der kan betale med lønnedgang - de kan ikke bare give dem til et IVS (eller lønmodtageren kan ikke bare give dem til et IVS og jo slet ikke som nærstående til lønmodtageren - Den kommer til at give skatteproblem ved første kontrol det enE eller andet sted Og samlet skat kan blive højere end hele værdien. Det ville jo så være en skattepligtig indtægt i modtager IVS fuldt ud - mens giver ville få skatteproblem ved at forære til en lønmodtagers selskab og ikke til lønmodtageren - lønmodtageren vil have fået nedgang i løn men fuld skattepligt af det hele i IVS

Gi til lønmodtageren som ikke kan få det i IVS uden det betaler samme pris som lønmodtager har modtaget det til - og det er slet ikke en god ide alligevel

På toppen er det så hoding der giver aktierne hvor lønmodtager får nedsat løn i drift - heller ikke lige lovligt at holding begynder at lønne drifts medarbejdere med anparter - når lønmodtager ikke er ansat i hoding

Det virker som en ren ommer - og med råd fra en revisor fra start

 vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Rødovre
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 339
Fra  Salon Nyah-Beauty Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, skal nok have fat i revisor, men umiddelbart betyder det så at hans lønnedgang slet ikke kan bogføres i virksomheden

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Pedersen:

Ja, skal nok have fat i revisor, men umiddelbart betyder det så at hans lønnedgang slet ikke kan bogføres i virksomheden

Ja - hans virksomhed er vel ikke lønmodtager i arbejdsgiveren? Han vil måske kunne få over 100% skat hvis den var  man kan ikke fakturere arbejde fra et selskab uden meget store konsekvenser som ansat - så det må han slet ikke komme i nærheden af
Det kan slet ikke gøres som planlagt overhovedet på lovlig vis og skattekonsekvenser kan bliver helt skøre
Gavegiver = holding - har tilmed intet med den ansatte at gøre og kommer også i problem.

Gaven til virksomheden IVS for modtager er fuld skattepligtig - Lønnedgangen er hans personlige og kompenseres ikke og har intet med IVS at gøre -

For gavegiver som løn til IVS og for modtager IVS kan der være meget grimme konsekvenser skattemæssigt Fatter slet ikke gavegiver er gået med heller og bragt lønmodtager ud i sådan noget rod for at sige det pænt. Det er en total ommer - alt køres retur er mit råd og så håber man ingen ved hvad man har rodet med - og gør det korrekt næste gang - anparter til markedsværdi til lønmodtager direkte og tilsvarende lønnedgang. 

Om lønmodtager så vil overdrage til IVS så skal det gøres korrekt - og I BEGGE fald vil skat se på det var til markedsværdi og ellers stikke skat ud og evt bod for sort betaling. Sådan en operation tager man en revisor ind over hvis ikke man er stensikker på fremgangsmåden

Ked af at lyde så på tværs - men den er totalt gal her - og kan den køres retur og forfra er det NU - men betal for en revisor og ring ikke til skat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Rødovre
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 339
Fra  Salon Nyah-Beauty Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har kun lige hørt kort fra ham, så det kan være jeg har misforstået noget af det, men mener at han sagde at det var et IVS.
Tak for hjælpen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)