Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart - Afskrive driftsmidler (udlejning)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg er ved at starte virksomhed op. Enkeltmandsvirksomhed. I virksomheden kommer der ikke til at være varelager, men der vil derimod være udlejningsvarer til en værdi mellem 2.500 kr., og 50.000 kr.

Som jeg kan læse er dette aktiver (driftsmidler) og ikke varelager, da de ikke skal sælges.

Jeg kan derfor afskrive på disse udlejningsvarer/driftsmidler. Er dette rigtigt forstået?

Dernæst vil jeg høre om muligheden for at afskrive et driftsmiddel, når indkomsten i virksomheden er begrænset de første par år. De udlejningsvarer jeg indkøber til under grænsen på de cirka 14.000 kr. kan straksafskrives. Skal/kan hele beløbet (lad os sige 2.500) afskrives når det er under bagatelgrænsen, selvom udlejningsvaren nok har en scrapværdi på 1.000 kr? Er der et maks beløb jeg må straksafskrive for årligt eller skal hvert beløb bare ligge under grænsen på de cirka 14.000 kr? For udlejningsvarer over 14.000 kr. skal jeg selvfølgelig bare afskrive eksempelvis 20 % årligt af beløbet mellem nypris og scrapværdi.

Afskrivningerne vil give mig et negativt resultat i virksomheden. Lad os sige at jeg tjener 10.000 kr. på 1 år. Afskrivningerne er 15.000 kr. Dette giver mig et underskud på 5.000 kr. Må jeg fradrage de 5.000 kr. i min personlige indkomst fra mit fuldtidsjob (der intet har med denne virksomhed at gøre) eller må afskrivningen ikke overstige indtægten jeg har i virksomheden? Jeg er klar over at samtlige varer i virksomheden som jeg vil afskrive på SKAL udlejes, men den forretning jeg starter op kan ikke 'hamle op' med afskrivningerne de første par år. Det tager tid før jeg kommer til at generere et reelt overskud.

Jeg håber I kan hjælpe med svar.

Mvh
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg husker det, må der ikke afskrives i anskaffelsesåret på udlejningsdriftsmidler - den udskydes, så der til gengæld må afskrives 50% året efter - og så 25% frem - men vent på andre - eller læs her hvor jeg mener det fremgår https://tax.dk/jv/cc/C_C_2_4_2_4_1_2.htm 

Du har fradrag for underskud i din enkeltmands i anden personlig indkomst, så du kan udnytte underskud med det samme

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jun 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 07:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tak for svar.

Som udgangspunkt synes jeg det ser ud til at den regel står i Selskabsloven, som ikke gælder for enkeltmandsvirksomheder.

Jeg har booket møde med revisor på fredag for at få afklaret spørgsmålene.

Tak for hjælpen!

Mvh
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Nytr:
Hej John,

Tak for svar.

Som udgangspunkt synes jeg det ser ud til at den regel står i Selskabsloven, som ikke gælder for enkeltmandsvirksomheder.

Jeg har booket møde med revisor på fredag for at få afklaret spørgsmålene.

Tak for hjælpen!

Mvh

Det er mig bekendt ikke selskabsloven der regulerer skat - det er skattelov som er ens for alle virksomheder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Nytr:
Hej John,

Tak for svar.

Som udgangspunkt synes jeg det ser ud til at den regel står i Selskabsloven, som ikke gælder for enkeltmandsvirksomheder.

Jeg har booket møde med revisor på fredag for at få afklaret spørgsmålene.

Tak for hjælpen!

Mvh

Det er mig bekendt ikke selskabsloven der regulerer skat - det er skattelov som er ens for alle virksomheder

vh John Hannover

Det er selskabsskatteloven der henvises til. Den gælder ikke for alle virksomheder.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Det er selskabsskatteloven der henvises til. Den gælder ikke for alle virksomheder.

er der forskel på f.eks afskrivning på udlejningsaktiver - og den type ting som regulerer hvad man skattemæssigt må afskrive? Det ville være en first time for mig - hvis der var ex bedre afskrivningsregler i enkeltmands end i selskabsform (ligesom personalegode og den type fradrag vel heller ikke har forskelle)

Hvis der faktisk er forskel i afskrivningsregler (som her udlejningsdriftsmidler) som reguleres af selskabsskatteloven - så må det da med i fordel-listen for personlig virksomhed, men det bliver da vanskeligt at forstå for mange, hvis man skriver forskelligt af skattemæssigt, i personlig virksomhed og selskabsform 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en særregel som blev indført for at modvirke selskabstømninger. Som du selv er inde på modsvares den manglende afskrivning i anskaffelsesåret af en 50% afskrivning i det efterfølgende  år - og derefter tillægges det resterende den almindelige afskrivningssaoldo.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Det er en særregel som blev indført for at modvirke selskabstømninger. Som du selv er inde på modsvares den manglende afskrivning i anskaffelsesåret af en 50% afskrivning i det efterfølgende  år - og derefter tillægges det resterende den almindelige afskrivningssaoldo.

ja netop - men her er vel ikke tale om at der er særlige regler for selskaber som ikke gælder for enkeltmands - men om den alm skattelovgivning - fælles for begge.??

Helt enig i formålet er at undgå hurtig selskabstømning og det netop udlignes år 2

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo, det er netop en særregel, som kun gælder nogle selskaber og foreninger.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Jo, det er netop en særregel, som kun gælder nogle selskaber og foreninger.....

super  så gælder ikke enkeltmands - så trådstarter afskriver bare helt som normalt - tak (giver jo fornuft for enkeltmands har jo ikke lige glæde af at tømme)

(er det alm skattelov eller selskabsskatteloven man skal se for at opdage det?)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)