Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til overtagelse af firma

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jun 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.
Jeg er blevet tilbudt at overtage min mesters tømrer/snedker firma.
Vi er pt 5 ansatte med godt gang i den. Der er et stort værksted med diverse maskiner og en stor lagerhal til. Det skal koste omkring 2 mill.
Kan jeg så oprette et aps og så låne penge igennem det? Jeg vil nødig miste vores hus hvis nu der kommer en krise man ikke kan klare. Håber nogen har et godt råd om hvordan jeg griber det an.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej vil jeg sige. du skal ikke regne med at låne noget af betydning i et nyere ApS uden du personligt kautionerer under alle omstændigheder, og dermed bringer huset i spil.

Overvej om ikke sælger skal finansiere en større del af salget, ved at få sine penge over tid via driften

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jun 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Også selv om værdierne vil stå i selskabet?
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

johnpet:
Også selv om værdierne vil stå i selskabet?

Det er stortset ligegyldigt hvilke værdier der står i firmaet - det er MEGET sjældent at du ikke skal kautionere personligt selv for små lån.

En ting du kan overveje er factoring, hvor du sælger fakturaerne og får penge straks. Det kan reducere din personlige risiko, men ubalancen mellem hvad du skal risikere og hvad du kan tjene er et af de helt store problemer vi har som selvstændige. 

Hvad er tidsrammen, og kunne det tænkes at dine kolleger ville være med?

Kan du lave en "earn in" hvor du ikke får løn men ejerskab?

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at lave et holding og et driftselskab og kautionere gennem holdingselskabet, og begrænse kautionen til 2 mio. Hvis det går galt så bliver dit tab ikke realiseret til dig personligt da holdingselskabet så skylder dig penge, og du eventuelt senere kan starte et andet tømrefirma der kan gnave gælden af uden skat. Hvis det modsat går godt så kan du akkumulere værdi i holding, eller få en fremtidig salgssum ind der uden at skulle betale skat af hele beløbet på salgstidspunktet.

Sørg for at få god rådgivning om hvordan du laver de bedst mulige adskillelser mellem dine penge og firmaets penge - for på det plan er Danmark verdens farligste land at investere i!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan godt i visse fald stille virksomhedspant - men det er meget svært i en overtagelse. Det vil forudsætte at værdien er der og kan sælges samme uge banken beder om pengene tilbage - og det lyder ikke sandsynligt. Du skal stille sikkerhed selv, og det kræver du har noeget af den værdi at stille til sikkerhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)