Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg leje mig ut til selskap i andet EU land, eller bliver jeg regnet som ansatt

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jun 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ingeniør som for tiden jobber i et større Belgisk foretak i Belgia. Siden min kone er gravid og har en god job i Danmark har jeg bestemt meg for å også flytte til Danmark. I den forbindelse ønsker både jeg å min nåværende arbeidsgiver å beholde en form for videre profesjonelt forhold. Det er ikke aktuelt for dem at jeg forblir ansatt og jobber remote fra Danmark. Det som derimot er mulig for dem er at leje meg inn som "contractor"/"flexforce" som de allerede har mange av. I det tilfellet er det aksept for at jeg jobber fra Danmark med enkelte turer til Belgia. (Å jobbe for dem ville skape uheldig presedens internt uten at de har muligheten til å enkelt tre ut av forholdet.)

For å organisere dette er "enkleste" løsning er å finne et dansk selskap som lejer ut ingeniører som kan ansette meg og leje meg ut til selskapet i Belgia.

Et, for meg, mer interresant alternativ er å stifte eget selskap og leje meg selv ut til dem rundt 80% av tiden. Resterende 20% tenker jeg å jobbe på et software prosjekt jeg har som kan potensielt lage overskudd en gang i fremtiden, og jeg vil også søke etter andre oppdrag innenfor mitt fagfelt. Jeg ser på dette som en mulighet til en "soft-start" på en freelance/konsulent karriere.

Det "mekaniske" i å starte en bedrift, mest sannsynlig ApS, virker greit nok, men min hovedbekymring i Danmark er om jeg risikerer trøbbel med Skat. Med kunde i Belgia og arbeidssted primært i Danmark, har dere noen formening om hva risikoen er for at Skat skulle bestemm at jeg ikke er selvstendig næringsdrivende, men ansatt? Og hvilken konsekvens ville dette kunne ha gitt at selskapet ikke har noe tilstedeværelse i Danmark?

Min analyses gir ingen konlusion:
For selvstendig: utgifter til eget arbeidssted i Danmar (kontor eller hjemmekontor, bokføring, lønn), utgifter til reise til Belgia, og andre arbeidsoppgaver (softwareutvikling og forhåpentligvis andre kunder), selskapet er i Belgia, utenfor Skat's rækkevidde
Mot selvstendig: lengre kontrakter (~6mnd), varierende arbeidsoppgaver (jeg selger tid, ikke resultat)

Til slut, hvis jeg ønsker råd utover hva dette forumet kan tilby, hvor går jeg i Danmark? Advokat? Revisor? Skat? Til hvilken pris?

(Unnskyld min Dansk, jeg er Norsk.)
Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Da Danmark og Belgien har en dobbeltbeskatningsaftale skal du, i den sidste ende, kun beskattes for den samme kr, i det ene af de 2 lande: https://europa.eu/youreurope/citizens/work/taxes/double-taxation/index_da.htm

Der er måske også spørgsmål om social forsikring, pension, feriepenge o.l. Det er måske også muligt at du kan få godkendt at arbejde 80% i Belgien (og beskatte den indkomst der) og arbejde 20% i Danmark (og beskatte den indkomst der). Hvis OK kan du evt. opnå personfradrag i 2 lande. Dette vil nok kræve ansættelse i Belgien.

Mit råd er at søge råd hos f.eks: https://www2.deloitte.com/dk/da.html/dk/da/footerlinks/office-locator/sjaelland-og-oer/deloitte-koebenhavn.html

Der findes muligvis billigere alternativ, men man får ofte hvad man betaler for.

Tilmeldt 11. Jun 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Takk for svar og tips til konsulent. Men, kanskje var det ikke klart av mitt opprinnelige innlegg: mitt arbeid vil foregå fra mitt (hjemme)kontor i Danmark hvor jeg vil være bosatt så etter skatteavtalen skal jeg da betale skatt til Danmark, uavhengig av om jeg er ansatt av et Belgisk firma eller ikke. Det er en av grunnene til at jeg ikke kan forbli ansatt i Belgien.

Spørsmålet er om jeg kan ha en ordning som selvstændig virksomhed uten problemer med Skat. Eller om jeg er nødt til å finne noen i Danmark som kan ansætte mig og leje min tid ut til Belgien.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Din belgiske arbejdsgiver kan vel lønne dig  - som honorar fra udlandet  og indberette på dit CPR nr-  fødselsdata og adresse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

sparkemann:
Takk for svar og tips til konsulent. Men, kanskje var det ikke klart av mitt opprinnelige innlegg: mitt arbeid vil foregå fra mitt (hjemme)kontor i Danmark hvor jeg vil være bosatt så etter skatteavtalen skal jeg da betale skatt til Danmark, uavhengig av om jeg er ansatt av et Belgisk firma eller ikke. Det er en av grunnene til at jeg ikke kan forbli ansatt i Belgien.

Spørsmålet er om jeg kan ha en ordning som selvstændig virksomhed uten problemer med Skat. Eller om jeg er nødt til å finne noen i Danmark som kan ansætte mig og leje min tid ut til Belgien.

Såfremt du kommer til at arbejde i et lønmodtager-lignende forhold, så ER der risiko for, at SKAT vil betragte dig som lønmodtager skattemæssigt. Det er dyrt, hvis du har ageret som virksomhed. 

Der er nogle væsentlige elementer der kan tale for, at du reelt driver virksomhed:

* Du har flere kunder

* Din kunde har ikke såkaldt "instruktionsbeføjelse" over din virksomheds medarbejdere ( pt. = dig). 

  * Din virksomhed har f.eks. ikke ret til "ferie", "sygdom" o.s.v. (I stedet skal din virksomhed levere indsats jf. løbende aftaler, og din virksomhed skal have mulighed for at anføre, at I ikke kan levere i juli, samt at I ved medarbejderes sygdom forbeholder jer ret til alternativ levering, f.eks. ved anden person (som din virksomhed så ansætter/lejer ind), eller ved at levering udskydes.

* Du løber en reel økonomisk risiko ved opgaven

  * Kort varsel for ophør af opgavekontrakt

  * Din virksomheds erstatningsansvar fremgår af kontrakten med væsentlige beløb

  * Dine kunder skal ikke være forpligtet til at aftage timer, ud over det konkret aftalte. 

  * Dine kunder skal kun stille udstyr til rådighed, i det omfang det er nødvendigt aht. dine kunders sikkerheds-bestemmelser og lignende (fx at anvende kundens IT-udstyr mv.). 

Der er mange der driver selvstændig solo-konsulentvirksomhed uden problemer. Men der ER også nogen af dem der nærmest får karakter af ansættelsesforhold, og det er et farligt skråplan. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)