Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg leje mig ut til selskap i andet EU land, eller bliver jeg regnet som ansatt

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jun 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ingeniør som for tiden jobber i et større Belgisk foretak i Belgia. Siden min kone er gravid og har en god job i Danmark har jeg bestemt meg for å også flytte til Danmark. I den forbindelse ønsker både jeg å min nåværende arbeidsgiver å beholde en form for videre profesjonelt forhold. Det er ikke aktuelt for dem at jeg forblir ansatt og jobber remote fra Danmark. Det som derimot er mulig for dem er at leje meg inn som "contractor"/"flexforce" som de allerede har mange av. I det tilfellet er det aksept for at jeg jobber fra Danmark med enkelte turer til Belgia. (Å jobbe for dem ville skape uheldig presedens internt uten at de har muligheten til å enkelt tre ut av forholdet.)

For å organisere dette er "enkleste" løsning er å finne et dansk selskap som lejer ut ingeniører som kan ansette meg og leje meg ut til selskapet i Belgia.

Et, for meg, mer interresant alternativ er å stifte eget selskap og leje meg selv ut til dem rundt 80% av tiden. Resterende 20% tenker jeg å jobbe på et software prosjekt jeg har som kan potensielt lage overskudd en gang i fremtiden, og jeg vil også søke etter andre oppdrag innenfor mitt fagfelt. Jeg ser på dette som en mulighet til en "soft-start" på en freelance/konsulent karriere.

Det "mekaniske" i å starte en bedrift, mest sannsynlig ApS, virker greit nok, men min hovedbekymring i Danmark er om jeg risikerer trøbbel med Skat. Med kunde i Belgia og arbeidssted primært i Danmark, har dere noen formening om hva risikoen er for at Skat skulle bestemm at jeg ikke er selvstendig næringsdrivende, men ansatt? Og hvilken konsekvens ville dette kunne ha gitt at selskapet ikke har noe tilstedeværelse i Danmark?

Min analyses gir ingen konlusion: