Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udsugningsanlæg til forgyld/forsølvning

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København k
Tilmeldt 17. Mar 19
Indlæg ialt: 14
Fra  By Nordin Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Er der nogen der ved hvilke slags udsugningsanlæg jeg skal kigge efter når jeg skal forgylde og forsølve smykker? Jeg bruger galvanisk bad.

På forhånd tusind tak 🙏

Med venlig hilsen Josefine 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Da der ved forgyldning oftes bruges cyanidsalte, som er meget giftige og som udvikler giftiggas ved kontakt med syre, vil jeg anbefale at du anskaffer dig et stinkskabets. Du må høre kommunen hvad krav de stiller til ventilationen om f.eks om det skal afkast over taghøjde.

iøvrigt vil brugen af giftstoffer kræve en tilladelse fra Arbejdstilsynet.

Ravn

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilket udsug har du beskrevet i din kap 5 godkendelse, det er vel bare det udsug du skal have ??

Hvad gør du med dit spildevand ?

Måske du skal starte med din kemileverandør, han kan rådgive dig lidt, hils ham fra mig :-)

Det er meget svært at rådgive om giftige stoffer på et internet forum, vi kender ikke din situation og din baggrund.

Fra København k
Tilmeldt 17. Mar 19
Indlæg ialt: 14
Fra  By Nordin Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. Jeg kan godt forstå det er svært, men min leverandør har åbenbart ferie til næste mandag, så jeg må vente og høre ham ad. Tænkte bare det kunne være nogen vidste hvad jeg snakkede om😊

Jeg hælder spildevand tilbage i de beholdere de kom i. Og har ekstra stående til det vand jeg skyller smykkerne  i.

Med venlig hilsen Josefine og forsat god aften

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Begge svar bære da præg af at vi ved hvad vi snakker om ;-)  det virker lidt som om du ikke helt har står på arbejdsmiljøreglerne /kommunale regler

med hensyn til kemikalieaffald er det jo ikke et spørgsmål om hvordan du opbevare det, men hvordan det bortskaffes.

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du hælder dit spildevand tilbage i de beholdere dit kemi blev leveret i, så må du forvente at dine kunder får i heldig fald udslet eller eksem af de rester af cyanider din mangelfulde skyldning har efterladt. Ja cyanid optages gennem huden, men det har du selvfølgelig styr på, det var bare lige udsug du ikke vidste.

Hvilken slags forbehandling har du ?

Begge de svar du har fået, er fra nogle, der ved hvad du taler om, jeg er dog i tvivl om du selv ved, hvad du taler om.

Galvano er ikke svært, men man skal vide, hvad man laver. Jeg har arbejdet i galvano branchen 15 år.

Svaret på dit spørgsmål om udsug er du skal bruge kantsug med push - pull.

Fra København k
Tilmeldt 17. Mar 19
Indlæg ialt: 14
Fra  By Nordin Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Rent praktisk. Galvaniserer jeg blade og grene. Renser emnet, påfører kobberledelak.

Når jeg har haft emnerne i kobberbadet, hældes væsken tilbage i den beholder den kom i og når badet renses, hældes det beskidte/evt rester i en anden beholder. Vandet som smykkerne skylles i, hældes i en 3 beholder. Det samme gælder ved forgyldnings væsken og affedtningsbad alt er i en beholder for sig. Der er ikke noget der blandes. 

Udover det bruger jeg cyanidfri produkter. 

Tusind tak for dit svar, ja det var udsugning jeg ville vide noget om. Jeg har kun prøvet at forgylde en gang i mit værksted på landet og vil selvfølgelig havde sikkerheden/reglerne i orden. 

Angående bortskaffelse af farligt affald, har kommunen anvist mig et firma, som kommer og henter mit affald.

Tilmeldt 19. Aug 15
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Mig bekendt indkøber du guld som Kalium guld cyanid, som bestemt ikke er cyanid fri. Du skrev også om forsølvning og her kommer du heller ikke udenom cyanid, jo der findes tekniske sølvbade der er cyanid frie, men mig bekendt ikke dekorative cyanidfri sølvbade.

Mit bedste råd til dig er at tage fat i en fagmand M/K til at gå din produktion igennem, det er for sent, når første dødsfald er indtruffet.

Fra København k
Tilmeldt 17. Mar 19
Indlæg ialt: 14
Fra  By Nordin Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jeg gøre tusind tak 🙏

Fra København k
Tilmeldt 17. Mar 19
Indlæg ialt: 14
Fra  By Nordin Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu når jeg har din ekspertise. Ved du om man kan forgylde/forsølve på andre måder? Som er mere skånsomme for en selv, naturen, men som stadig er holdbart.

Evt bladguld/Sølv?

Hilsen Josefine 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)