Hej Eva,
Jeg går ud fra at målgruppen er private, at målgruppen er bred og at den primært består af danske brugere. I et scenarium med et netværk der henvender sig til en lille nichégruppe af professionelle brugere, der forbruger dyre produkter i led med deres arbejde, ville ("kunne" er nok et bedre ordvalg) sagen være en anden.
For at få succes med et ikke-nichépræget community skal du opnå en kritisk masse af brugere og indhold. Før du har førnævnte kritiske masse af både brugere og indhold, får du svært ved at trække nye brugere til og ditto med at fastholde en eksisterende brugermasse. 500 brugere kommer du ikke langt med. 200 kr. i indtægt pr. bruger virker usandsynligt i rene annonceindtægter og brugerbetaling virker umiddelbart utilnærmelig (igen forudsat at emnet dækker bredt), medmindre du tilbyder unikke værktøjer eller lignende.
Sociale netværk kan på kort tid skabe store mængder brugere igennem diverse virale tiltag. Den danske markedsføringslov er restriktiv hvad det angår, men det er alligevel lykkedes eksempelvis "Meetyourmessenger" at skaffe en ikke ubetydelig brugerskare i løbet af kort tid. Det er ikke så underligt, da brugerne ved oprettelsen skal indtaste deres loginoplysninger til Messenger/Hotmail, hvorefter Meetyourmessenger høster samtlige af vedkommendes kontakter og sender dem en invitation på vegne af brugeren (som sikkert ofte ikke fatter en meter af hvad der foregår). Det er en velkendt metode, der kan sætte godt og grundig skub i tingene.
Et andet (dog internationalt) eksempel er Fanbox, som enten er udmundet af SMS.AC eller har opkøbt SMS.AC's brugerdatabase. De bruger samtlige eksisterende ufine metoder til at skaffe trafik og brugere. Den velkendte: De spammer brugernes kontakter med invitationer. Den knap så velkendte, men ofte brugte metode: De opretter hobevis af falske profiler, der tilmelder sig som fan/venner af brugere, hvorefter der udsendes en lokkemail herom. Brugere kan ikke slette sin profil, men brugeren skulle angiveligt kunne deaktivere sin profil, om end det er møgbesværligt og desuden resultere i en fejlkode = ikke muligt. Den var ikke gået indenfor Danmarks grænser.
Knap så kønne eksempler; Min pointe er, at du skal være langt mere ambitiøs i din målsætning. Der er masser af finere (virale) markedsføringsmetoder, som du bør studere indædt, hvis du ikke allerede ved en del om emnet og har medtaget et eller flere tiltag i din markedsføringsstrategi. Det ville i øvrigt være optimistisk at regne med overskud i første regnskabsår.
Med 500 brugere vil dit netværk være aldeles uinteressant for langt de fleste annoncører, medmindre de som førnævnt er i en yderst specifik målgruppe (i så fald kan vi måske fjerne "aldeles" fra sætningen).
Nuvel, dit scenarium med de 500 brugere kan meget vel være sat så lavt for overskuelighedens skyld. I så fald kan du se bort fra en del af ovenstående.
Skriv eventuelt mere om dit koncept - så kan vi bedre komme med brugbare input.