Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råd søges omkring opstart af enkeltmands virksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Apr 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle. 😄

Jeg er helt grøn i feltet som erhvervs drivende.

Så nu får i lidt info;
Min kæreste og jeg har valgt at starte en webshop som skal sælge modetøj til kvinder.
Alt kommer til at stå i min kærestes navn, CVR, domæne rettigheder, website, e-mærke aftale osv.

Vi har et par ting vi ikke kan finde hoved og hale i!

1. Meningen er at det er min kæreste der skal eje firmaet, men det er mig der skal stå for alt (drift, aftaler, vareindkøb, kundeservice osv)
Alt dette gør jeg gratis, og bruger interesse timer til det.

- Skal jeg ansættes i virksomheden? Og hvis ja? Hvordan gør vi det, nu når jeg ikke skal have løn?

2. Min kæreste låner en sum penge Til firmaet som skal være start kapitalet - og i takt med at vi får overskud i firmaet, er hensigten at firmaet skal betale dem tilbage til ham.

- hvordan skal vi skyde pengene i? Vi har jo selvfølgelig en erhverskonto, men jeg tænker der vel må være noget papir arbejde eller bilag der skal udfyldes mht til dette? Vi bruger Dinero som program.

3. Jeg kan læse rundt omkring at når man har firma skal man ind og se på sin selvangivelse og skrive nogle ting ind (dette forstår jeg godt)
Firmaet er oprettet d. 01/05-2020

- skal vi først gøre det når vi har haft virksomheden i et år? Så altså rette i selvangivelsen i år 2021?

På forhånd tak for jeres tid og hjælp! 🙏🏻
(Er der noget der skal uddybes mere, gør jeg gladeligt det)
Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

sofiedjensen:
Min kæreste og jeg har valgt at starte en webshop som skal sælge modetøj til kvinder.

Det er ikke det nemmeste marked :)

sofiedjensen:
1. Meningen er at det er min kæreste der skal eje firmaet, men det er mig der skal stå for alt (drift, aftaler, vareindkøb, kundeservice osv) 

Alt dette gør jeg gratis, og bruger interesse timer til det.

Bare husk at den dag i sklilles er det jo så ham der ejer det hele som du har arbejdet for. Det er måske svært at forestille sig nu, men hvis i en dag går fra hinanden er det bestemt ikke nemmere hvis der er økonomi imellem jer som ikke er aftalt.

sofiedjensen:
- Skal jeg ansættes i virksomheden? Og hvis ja? Hvordan gør vi det, nu når jeg ikke skal have løn?

Hvad der er smartest kommer an på jeres øvrige indtægter og skatteforhold.

sofiedjensen:
2. Min kæreste låner en sum penge Til firmaet som skal være start kapitalet - og i takt med at vi får overskud i firmaet, er hensigten at firmaet skal betale dem tilbage til ham.

- hvordan skal vi skyde pengene i? Vi har jo selvfølgelig en erhverskonto, men jeg tænker der vel må være noget papir arbejde eller bilag der skal udfyldes mht til dette? Vi bruger Dinero som program.

Som enkeltmandsvirksomhed kan i flytte penge mellem firma og privat som i lyster.

sofiedjensen:
- skal vi først gøre det når vi har haft virksomheden i et år? Så altså rette i selvangivelsen i år 2021?

Ja, i skal først forholde jer til det næste år.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

sofiedjensen:
1. Meningen er at det er min kæreste der skal eje firmaet, men det er mig der skal stå for alt (drift, aftaler, vareindkøb, kundeservice osv) 

Alt dette gør jeg gratis, og bruger interesse timer til det.

- Skal jeg ansættes i virksomheden? Og hvis ja? Hvordan gør vi det, nu når jeg ikke skal have løn?

du skal ikke som sådan ansættes når du ikke skal have løn men med det omfang du beskriver, kunne man nok godt lave noget hvor der står, at du arbejder frivilligt for egen skyld uden løn i det omfang du synes du har tid til. Du vil uanset ulønnet ved ansættelse være omfattet af lovpligtig arbejdsskadeforsikring

sofiedjensen:
2. Min kæreste låner en sum penge Til firmaet som skal være start kapitalet - og i takt med at vi får overskud i firmaet, er hensigten at firmaet skal betale dem tilbage til ham. 

- hvordan skal vi skyde pengene i? Vi har jo selvfølgelig en erhverskonto, men jeg tænker der vel må være noget papir arbejde eller bilag der skal udfyldes mht til

dette? Vi bruger Dinero som program.

Han overfører fra sin bank til erhvervskontoen og bogfører som privatindskud i konto for mellemregning ejer i egenkapitalen - mod bank

sofiedjensen:

3. Jeg kan læse rundt omkring at når man har firma skal man ind og se på sin selvangivelse og skrive nogle ting ind (dette forstår jeg godt) 
Firmaet er oprettet d. 01/05-2020
- Nej han skal nu ændre forskud med kryds i startet personlig virksomhed og sit forventede resultat for 2020 i rubrik 210 (som kan være 1 kr for den sags skyld hvis det er hvad han venter) efter 2020 skal han for 2020 udfylde udvidet selvangivelse/oplysningsseddel med resultatet i rubrik 111 + lidt flere skatteoplysninger

I kan med fordel for små penge købe letlæst bog Personlig virksomhed, som gennemgår alt det med opstart, skat, moms, bank, regnskab og en masse andet - enten som E-bog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

god vind med det John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)