Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføre varebil inkl. moms, som bruges 100% erhverv

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Hundested
Tilmeldt 15. May 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer


Jeg har en helt ny startet virksomhed, trods det synes jeg de fleste ting er ok til at finde ud af. Og synes Dinero er ret nemt at bruge.

Nu har mit ApS selskab så købt en ældre Toyota Sportsvan og denne skal jeg jo så have bogført, på rigtig vis.


For lige at forklare hele kæden:

Bilen er købt på auktion via en som jeg kender med cvr. nummer tilknyttet disse auktioner, Han er også helt ny i alt dette så vi hjælpes lidt ad.




Så to Punkter

* Hvordan bogføre bilsælgeren købet og hvordan ser hans faktura ud til mig
Bilen er købt for 21331,- inkl moms.- Og han skal ikke tjene på denne.

* Bogføring og oprettelse af aktiv.
Jeg går udfra jeg ikke kan få moms retur på en bil der allerede er betalt moms af. Så ja afhængig hvordan fakturaen ser ud så skal jeg have oprettet et aktiv og dette kan vel næsten allerede være afskrevet med udgangen af næste år, men i dinero skal man som minimum vælge 3 år.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Med stor fare for ikke at forstå scenariet men

Vennen har i CVR købt bilen for 21.331 inkl moms = 17.064,80 + moms 4.266,20 og det bogføres så med de to beløb for ham

Hvis han så sælger til dig til samme pris, så laver han en faktura på samme 17.064,80 + moms 4.266,20 (se lige jeg regnede ret) og den går ind hos ham og udligner og du får det som udgift og dermed har du jo momsfradrag for momsen - forudsat det er en ren gulpladebil som jeg går ud fra, da den jo ellers, alt andet lig, udløser Skat af fri bil som vil være meget ubehagelig for dig.

Det skal så bogføres med 25% afskrivning på de 17.064 da det er over straksafskrivningsgrænsen - og resten som aktiv under afskrivninger til afskrivning kommende år - bare vælg 3 år - det går jeg ud fra den automatisk håndterer, ellers hør deres support

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Det er sjældent at vi andre kan rette på dig, men det tillader jeg mig at prøve.

Cookie - John Hannover:
Med stor fare for ikke at forstå scenariet

Bilen er en med papegøjeplader. Der er betalt moms af tidligere ejer(ere).

Så kan kan momsen jo ikke fradrages, som jeg forstår.

Cookie - John Hannover:
forudsat det er en ren gulpladebil som jeg går ud fra, da den jo ellers, alt andet lig, udløser Skat af fri bil som vil være meget ubehagelig for dig.

Det "vil" den så gøre.

Fra Hundested
Tilmeldt 15. May 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg have også forståelsen at man ikke kan trækken momsen på en bil der allerede er betalt moms på. 

Men vil er da meget ked af købet hvis jeg ikke fuldt kan fratrække alle udgifter vedr. driften af bilen. 


Bonus info: Jo bilen har været på papegøjeplader, men afmeldt nu og ville jo så blive indregisteret på helt gule. 

 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten:

Faldt lige over denne:

https://www.amino.dk/forums/t/174994.aspx

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:
Bilen er en med papegøjeplader. Der er betalt moms af tidligere ejer(ere).
det må du nok have ret i  når den er købt med moms - selvom der ikke står om det er papegøje eller hvide plader

Er det en papegøje giver det kun mening hvis den købes helt privat - og stadigt jo med moms fra sælger (mellemmand) men så kan momsen ikke trækkes fra da købet slet ikke sker i firmaet så - helt - korrekt

Er det i selskabsform - som det er her - der står ApS så er papegøje ikke en fordel - men er den købt med moms til momspligtigt firma med momspligtigt formål - er der jo fradrag for momsen når firmaet køber bilen - og her ser vi nu, at den så omregistreres til ren gule plader - og hvad det så gør for den moms der er fradraget ved købet - ved jeg ikke lige i hovedet.

Papegøje giver kun rigtigt mening købt privat og brugt i personlig virksomhed.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hundested
Tilmeldt 15. May 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle jers inputs. 

Jeg har oprettet den som et anlægsaktiv med tilgang i året og en afskrivning på 3. år (Dinero kan ikke vælge mindre).  
Samt at købet ikke har momsfradrag. 
Købet har ikke momsfradragKonto: Driftsmiddel, tilgang i året

Så gør jeg det at den indregisteres til fuld erhverv (Helt gule plader), Så må jeg stadig have fuldt moms fradrag til at der vedrøre driften af denne bil. 
Når denne skal sælges igen, skal jeg jo så bare være opmærksom at der ikke skal afregnes moms af salget. 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten :
Så gør jeg det at den indregisteres til fuld erhverv (Helt gule plader

Een gang papegøje, altid papegøje. Der bliver nok noget % vis.

Morten :
Når denne skal sælges igen, skal jeg jo så bare være opmærksom at der ikke skal afregnes moms af salget. 

Ja, den er inkl. moms. Altså på din faktura skal stå "0" i momsfeltet.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)