Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter under 15!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. May 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Mig og en ven går med tanken om at starte enkeltmands virksomhed. Vi er begge 14 år og tænker at det er min ven der skal stå som ejer da vi ikke ville kunne have penge nok til at starte APS.

Vi tænker noget special rengøring/ejendomsservice som bl.a (Havearbejde, fliserens, div. rengøring, Vinduespolering)

Vi er allerede igang, men ikke som officielt firma, men vi arbejde privat og tjener penge på det lige nu. Vi har udstyr for ca. 10.000kr + 2 cykeltrailere til at transportere vores udstyr? + en hjemmeside.

Hvad ville fordelene være ved at starte en enkeltmandsvirksomhed? hvad er ulemperne? Ville det være dumt eller smart? Ville det overhovedet være muligt?

OBS! Vi har en kundekreds på ca. 20 personer
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46680
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:54

luca5726:
Hvad ville fordelene være ved at starte en enkeltmandsvirksomhed? hvad er ulemperne? Ville det være dumt eller smart? Ville det overhovedet være muligt?

OBS! Vi har en kundekreds på ca. 20 personer

Den af jer der skulle have CVR ville skulle søge dispensation i famlieretshuset og forældre skrive under på at de tager ansvaret.  Det er noget der taget tid og jo lægger ansvar på forældre, og den der har CVR har så pligten i forhold til regnskab og skat og kan ikke bare lige give halvdelen til den anden

I må jo gerne lave havearbejde og lignende med jeres CPR numre (der kan være maskine I ikke må betjene grundet alder) og de som betaler jer man sagtens gøre det som honorar til jer hver i sær og i kan let dele

Jeg synes det er fedt at I har 20 kunder og kan ikke se god grund til at søge at den ENE af jer skal igennem alt det med dispensation - forældreansvar - regnskab og besvær med skattedeling, når I gerne må gøre den type som CPR personer.

OM udstyr kunne trækkes lidt hurtigere fra i CVR - måske men næppe rent faktisk - Det som KUN bruges til jeres havearbejde kan I langt hen få fradrag for - og cykel trailere ville måske/måske ikke give hurtigere fradrag i CVR  men jo så tilhøre det CVR

Jeg forestiller mig ikke I kommer over 50 t om året hver i sær - hvor moms så kunne være problem og kræve CVR

Jeg ville gøre det i hver jeres CPR - vent på andre med andre tanker

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. May 20
Skrevet kl. 19:59
Ja vi ved godt der er mere arbejde i det, hvilken vi også gerne ville undgå. Men vi tænkte mere på skat, har hørt når man har firma er det langt billigere frem for en b-indkomst som det er lige i øjeblikket
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:07

luca5726:
Ja vi ved godt der er mere arbejde i det, hvilken vi også gerne ville undgå. Men vi tænkte mere på skat, har hørt når man har firma er det langt billigere frem for en b-indkomst som det er lige i øjeblikket

Skatten er som udgangspunkt helt samme - firma er også B indkomst og personlig skat for den af jer der har CVR - og så besværet med at få noget over på den anden uden CVR + tror ikke der gives dispensation - dels fordi det slet ikke behøves et CVR til formålet (har jeg set i flere afslag) dels at I jo er to = defacto I/S = risiko for personlig solidarisk hæftelse til mulig gene for forældrene der hæfter for den der får CVR og endeligt skal I være 15 før der overhovedet kan søges - 

vh John Hannover

Tilmeldt 10. May 20
Skrevet kl. 20:11
Okay :) - vi har bare lidt svært ved det med priserne, da vi ikke helt kan finde ud af det... f.eks når man arbejder på cpr, kan man så fratrække matrialer, fordi vores matrialer er forholdhvis dyre (i hvis forstand) og altså hvis vi også skal beskattes af det har vi 30% i overskud efter skat
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:30

luca5726:
Okay :) - vi har bare lidt svært ved det med priserne, da vi ikke helt kan finde ud af det... f.eks når man arbejder på cpr, kan man så fratrække matrialer, fordi vores matrialer er forholdhvis dyre (i hvis forstand) og altså hvis vi også skal beskattes af det har vi 30% i overskud efter skat

Så er det jo ikke lettere med CVR og regnskab men ja - direkte materialer I bruger og ikke har glæde af privat er en udgift som trækkes fra hver jeres indtægt - Det er mere sådan en cykel anhænger som skat måske kan mene i også bruger privat og ikke bare tage som fradrag år 1 men det vil nok være samme bedømmelse i CVR - Er der noget der bruges kun i arbejdet - sæbe - gødning osv-  så er der direkte fradrag

vh John Hannover

Tilmeldt 10. May 20
Skrevet kl. 21:24
Okay

altså hvis vi nu forstillede at jeg skulle bruge en højtrykstenser og kun ville bruge den til arbejds brug. kan man så frætrække den?

Og hvordan fungere det hvis det nu er firma der arbejdes for?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:23

luca5726:
Okay

altså hvis vi nu forstillede at jeg skulle bruge en højtrykstenser og kun ville bruge den til arbejds brug. kan man så frætrække den?

Og hvordan fungere det hvis det nu er firma der arbejdes for?

det vil du ja - men ikke så du får samlet underskud som CPR og måske også der krav om over flere år, for hvad hvis du slutter efter 3 mdr og så har trukket hele maskinen fra - så der er ikke et klart svar
Som CVR kan du trække fra op til straksafskrivning i indkøbsåret, da den jo så skal købes ud igen hvis du lukker

Dertil - højtryks renser kan ødelægge fliser og meget andet - og hvad med ansvar som 14 årig - Der er mange problemer i den slags

vh John H

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)