Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overførsel af penge imellem virksomheder

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:

Først og fremmest ved salg af hele eller dele af virksomheden....  specielt det første punkt ovenfor er nok den primære årsag til de ca 60.000 holdingselskaber vi har i Danmark - altså forhåbningen om en pæn gevinst når virksomheden en dag skal sælges.

Det tror jeg er ualmindeligt venligt håb. Jeg har ikke møde mange med den årsag - men utroligt mange der har stiftet holding fordi det var ren standard - "det skal man altid" og man jo kunne overføre udbytte skattefrit.

Jeg tror der er SÅ mange myter som gør at der stiftes tonsvis af holding der aldrig skulle have været stiftet - og en meget klart mindretal, hvor formålet er senere frasalg af døtre - men jeg har jo ikke statistisk bevis, ud over fulgt iværksættere her og mange andre steder i 20 år

Mange holding myter kommer fra selskabets stiftere og personer som har stor fordel ved de mange omkostninger disse selskaber giver mange - men jeg mistænker 100% klart slet ikke dig i den del  - men mange der lever af at stifte og servicere er alt for hurtige til at sige TAG holding med fra start (hvor det ofte ville spare at vente og - om behov lave fusion og nyt

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Vi er da helt enige i at der mangler meget viden, og at beslutninger om selskabsstruktur (herunder holding) ikke altid viser sig at være optimale.

Der er helt sikkert mange for hvem et holdingselskab ender med kun at være en udgift. Omvendt er der også folk som starter en personlig virksomhed som må konstatere at de burde have valgt et ApS og folk uden holding som faktisk burde have haft et holding. I disse tider også mange eksempler på folk som startede et IVS men burde have valgt ApS.

Det er bare svært at vide på forhånd og mit bedste bud er (som i tidligere svar) at prøve at vurdere sandsynligheden for forskellige udfald, og træffe den bedst mulige beslutning ud fra det.

Hvis man som iværksætter møder op hos revisoren og kommunikerer at man ser 50% sandsynlighed for at sælge den nye virksomhed for 5 mill. kr indenfor 10 år, så vil man helt overvejende og af gode grunde typisk blive rådgivet til at stifte et holdingselskab. Der er dog knap så mange for hvem det faktisk bliver sådan.

Jeg er ikke selv revisor og møder via mit arbejde stort set kun folk som allerede har et holdingselskab, så jeg er ikke med de "indledende overvejelser". Af dem jeg taler med har en del allerede solgt deres driftsselskab, andre er stadig 'iværksættere' og nogle har allerede konstateret at driftselskabet ikke blev til noget.

På den måde har jeg både mødt folk som ville have været meget kede af ikke at have haft et holdingselskab, og jeg har mødt folk hvor det kun har været en udgift. Jeg har dog svært ved at pege på nogen hvor deres holdingselskab fra start åbenlyst må have været en dårlig idé. For Kenneth i denne tråd, som åbenbart er kommet til at oprette et holdingselskab uden at holdingselskabet ejer noget, har det dog helt sikkert været en dårlig idé på tidspunktet.

Den egentlige udfordring med at have et holdingselskab er som du selv peger på omkostningerne og/eller besværet. Det burde jo være nemt og koste 1.000 kr om året, men sådan er det generelt ikke i dag. Jeg bidrager på visse punkter i mit daglige virke, men i dag har jeg f.eks. også set et facebook opslag om gratis erhvervskonto hos Revolut med nemkonto tilslutning. Det skal selvfølgelig afprøves for det kan give en markant besparelse for mange holdingselskaber - ofte flere tusinde kroner om året. Det er klart at hvis man står med betydelige årlige omkostninger i sit holding, så falder chancen for at holding faktisk viser sig at være en fordel. Måske bør der stiftes færre holdingselskaber, men lad os også få de årlige omkostninger ned.

  

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:

Der er helt sikkert mange for hvem et holdingselskab ender med kun at være en udgift. Omvendt er der også folk som starter en personlig virksomhed som må konstatere at de burde have valgt et ApS og folk uden holding som faktisk burde have haft et holding. I disse tider også mange eksempler på folk som startede et IVS men burde have valgt ApS.

Det er bare svært at vide på forhånd og mit bedste bud er (som i tidligere svar) at prøve at vurdere sandsynligheden for forskellige udfald, og træffe den bedst mulige beslutning ud fra det.

vi er helt enige Det hele handler om at træffe ret beslutning på et oplyst grundlag, hvor alt for mange gør det ud fra en eller anden myte eller tro. Mange skulle have ApS og ikke personlig virksomhed, men nok nogenlunde lige så mange, skulle have personlig virksomhed, i det mindste 3 opstartsår (og så omdanne med den omk det har men dækket af besparelsen i 3 år ofte)

Revolut:- Adam afterbakke og flere har vist at nej Revolut kan ikke lave nemKonto til et CVR (har set det på facebook - men har også fået svar fra deres danske direktør i går, at det er galt helt enkelt, revolut kan ikke tilknytte dansk Nemkonto. helt samme svar fik jeg fra Revolut udlandet (UK) - de kan kun tilknytte CPR freelancere - en kørelære eller anden der arbejder med CPR men CVR tilknytning vil blive lukket hvis den ved fejl gøres i eget system. Hvis du scroller ned til Revolut her https://johnhannover.blogspot.dk/2018/01/lidt-om-bankers-priser.html  så kan du se copy paste både af deres svar fra UK, og facebook svaret 30/4 og amino tråden med Adam A af samme dag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)