Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Korrekt bogføring af EU-erhvervelser ydelser (Rubrik A)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Apr 18
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

Nogen som kan hjælpe mig med sparring til korrekt bogføring af nedenstående case:

Jeg driver handel i EU, hvor jeg faktureres et gebyr for en service en anden EU-virksomhed udfører for mig. Når jeg bogfører det i mit regnskabsprogram bogfører jeg det under konto "7220 gebyrer". Det er dog min opfattelse, at det også skal angives som "EU-erhvervelser ydelser (Rubrik A)" i mit regnskabsprogram, så Skat får de rigtige oplysninger ved momsafregningen.

Hvordan får jeg det bogførte beløb fra konto "7220 gebyrer" til også at registreres som EU-erhvervelser ydelser (Rubrik A)?

Tusind tak for hjælpen.

Mvh Peter

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

PeterSBI:

Kære Amino'er

Nogen som kan hjælpe mig med sparring til korrekt bogføring af nedenstående case:

Jeg driver handel i EU, hvor jeg faktureres et gebyr for en service en anden EU-virksomhed udfører for mig. Når jeg bogfører det i mit regnskabsprogram bogfører jeg det under konto "7220 gebyrer". Det er dog min opfattelse, at det også skal angives som "EU-erhvervelser ydelser (Rubrik A)" i mit regnskabsprogram, så Skat får de rigtige oplysninger ved momsafregningen.

Hvordan får jeg det bogførte beløb fra konto "7220 gebyrer" til også at registreres som EU-erhvervelser ydelser (Rubrik A)?

Tusind tak for hjælpen.

Mvh Peter

Det er generelt aldrig nogen god idé, at bogføre posteringer med forskellig momsbehandling på samme bogføringskonto. Men hvis du insisterer, ja så skal du finde ud af hvordan man undertrykker momskoden i dit bogføringssystem.

 

Når det er sagt; du skriver et gebyr?

Gebyrer forbinder man normalvis ikke med ret til fradrag i købsmoms. Hvad er det helt præcist du betaler for - hvad dækker gebyret over?

Tilmeldt 5. Apr 18
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar, Jesper.

Gebyret dækker over et beløb 3.part tager for at håndtere og afsende varer for mig.

Min hensigt med problemstillingen er ikke at få et fradrag i købsmoms, men at jeg opfylder krav til indberetning af EU-erhvervelse ydelse hos Skat.

Tænker du, at jeg kan nøjes med at bogføre beløbet som et gebyrer (konto 7220) købt fra EU og se bort fra, at der ikke registreres det er en EU-erhvervelse ydelse? 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

PeterSBI:

Mange tak for svar, Jesper.

Gebyret dækker over et beløb 3.part tager for at håndtere og afsende varer for mig.

Min hensigt med problemstillingen er ikke at få et fradrag i købsmoms, men at jeg opfylder krav til indberetning af EU-erhvervelse ydelse hos Skat.

Tænker du, at jeg kan nøjes med at bogføre beløbet som et gebyrer (konto 7220) købt fra EU og se bort fra, at der ikke registreres det er en EU-erhvervelse ydelse? 

Hvis du har modtaget en faktura fra Leverandøren med omvendt betalingspligt, så er du nød til at forholde dig til det og ikke "bare" bogføre på en gebyrkonto.

 

Jeg vil opfordre dig til at vælge en bogføringskonto som har den korrekte momskode også tænke knap så meget på om kontoen hedder gebyr eller noget lignende. Personligt ville jeg nok oprette en konto under varekøb og kalde den håndteringsgebyr eller lign. - dernæst sørge for korrekt momskode. 

Det vil gøre dig meget nemmere for dig i fremtiden, for det første har du styr på lige netop den pågældende udgift og derudover er momsen noget nemmere at afstemme.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

PeterSBI:

Mange tak for svar, Jesper.

Gebyret dækker over et beløb 3.part tager for at håndtere og afsende varer for mig.

Min hensigt med problemstillingen er ikke at få et fradrag i købsmoms, men at jeg opfylder krav til indberetning af EU-erhvervelse ydelse hos Skat.

Tænker du, at jeg kan nøjes med at bogføre beløbet som et gebyrer (konto 7220) købt fra EU og se bort fra, at der ikke registreres det er en EU-erhvervelse ydelse? 

du skal ompostere den fra gebyr du har brugt og over til en konto for EU ydelser som automatisk giver korrekt EU moms angivelse og fremover bogføre på den konto i alle fald - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Apr 18
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det giver super god mening. Nu forstår jeg - kæmpe tak for hjælpen.

 

Kunne et konkret eksempel se sådan ud, at jeg fremover bogfører gebyret således på nyoprettet konto:

Konto 2150 "Gebyrer håndtering+afsendelse" med momskoden: Ydelseskøb EU (rubrik A - ydelser) 

 

Mvh Peter

Tilmeldt 5. Apr 18
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld, mente konto 2110 (2150 er selvfølgelig i brug)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ikke alle regnskabers kontoplan men ja det burde da give korrekt resultat hvis du har en sådan udgiftskonto - jeg ville lige høre programmets support at der ikke kan blive problemer med angivelsen, men det lyder helt korrekt 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)