Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktier hvordan skal det forstås?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 20
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Hej alle amino'er

først vil jeg sige jeg ordblind så hvis der er fejl i tekst undskyld for det :)


når nu til sagen. jeg ville hører overvejer at smide lidt i aktier små 40.000 50.000 kr men, hvordan skal det forstås hvis jeg feks kigger på Brøndby I.F så står der. Kurs 0,379
ændring 1,88 % 0,01 pil op
Højeste 0,384
laveste 0,366

hvordan skal de forskellige forstås er det øre eller kr eller hvordan?

og sidste spørgsmål

hvor langt tid må man beholde sine aktier må man beholde dem resten af livet uden at sælge og skal man så betale skat eller skal man kun betale skat hvis man sælger dem igen det vil sige hvis jeg køber en aktier feks. til 37 øre men sælger den så for 50 øre så er der en fortjeneste på 13 øre de 13 øre skal jeg så betale skat af og skal så skrive 13 øre ind på min selvangivelse under hvad?

håber jeg kan få en forklaring og undskyld igen hvis der er fejl i tekst :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

LarsenO:
Brøndby I.F så står der. Kurs 0,379

ændring 1,88 % 0,01 pil op
Højeste 0,384
laveste 0,366

det betyder at en brøndby aktie koster 0,379 kr på det tidspunkt (der er vist ca 570 mio aktier i brøndby som man køber vel normalt 1000 af gangen mindst) - og at den steg 1,88% den dag og den handel der under dagen var til højeste kurs var til 0,384 og laveste kurs 0,366 kr - man byder jo på en aktie med enten bare at tage den til det den har lige i det sekund, eller ved ex at stille krav om man vil købe hvis kursen er - f.eks 0,370 - hvor man jo så ikke får handlet, hvis ikke kursen rammer det

LarsenO:
hvor langt tid må man beholde sine aktier må man beholde dem resten af livet uden at sælge og skal man så betale skat eller skal man kun betale skat hvis man sælger dem igen det vil sige hvis jeg køber en aktier feks. til 37 øre men sælger den så for 50 øre så er der en fortjeneste på 13 øre de 13 øre skal jeg så betale skat af og skal så skrive 13 øre ind på min selvangivelse under hvad?

Du må beholde din aktier til du dør  eller til selskabet gør det - Aktier kan give udbytte, som så beskattes med 27/42% udbytte skat men ellers beskattes en sådan aktie af fortjeneste ved salget (eller tab modregnet i anden tilsvarende aktieindkomst) og da aktien er noteret, så får skat automatisk besked om udbytter og salg

Brøndby aktien er volantil (bevæger sig ganske meget og er derfor nok en vis risiko aktie)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. May 20
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

super tak for svar, ja fodbold aktier er meget risiko det har jeg sat mig ind i har læst en del på det der var dog bare stadig nogen svar jeg ikke kunne finde. men hensyn til at beskattes hvis jeg feks køber dem igennem banken så for skat det af hvad hvordan vil det så se ud hvornår skal man betale den skat skal man for en sikkerhed skyld gemme det overskud man har til der er betalt skat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Noterede aktier giver banken skat besked om idag - og for udbytte trækkes 27% så kun hvis du tjener mere end ca 55.000 om året på aktier, skal du bekymre dig om at gemme noget til skat - ellers er den betalt, og skat ved salget er ligeledes 27% op til ca disse 55.000 per år og så 42% derover - og det skal du i alle fald kontrollere, men jeg mener skat også der får besked, men du betaler jo først efter selvangivelsen så du bør forskudregistrere fortjenesten hvis du har solgt under året

mere om aktier http://finansiel.blogspot.dk/2013/08/aktieinvestering-grundforudstninger-for.html og om risikoprofil http://finansiel.blogspot.dk/2013/08/risikoprofil-investering-i-vrdipapirer.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. May 20
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for svaret john jeg vil sætte mig ned og læse lidt mere så godt jeg nu kan om det :)
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)