Hejsa! Jeg har sammen med en kammerat en I/S på fritidsbasis, som vi skal have lavet om til et ApS (Advokat på mandag ;)
Vi har ca. en egenkapital på 400.000 i firmaet (Fortrinsvins varer, samt lidt kapital)
Der skulle vel ikke være noget til hindring for at vi f.eks. "låner" ca. 100.000 i banken, og betaler resten selv på vores advokats klientkonto (125K + 5K til stifelse = 130.000 ), og så efter nogle dage tilbagebetaler banken de 100K ?
Vi har jo værdierne i firmaet. (Varer samt lidt kapital)
(For at slippe for at låne det i varelageret)
Andet spørgsmål ?
Nu har jeg så lige købt en bil til 200K på hvide plader (Brugt). Kan jeg indskyde den i et Holding selskab som indskud (altså et Holding som har 50% af vores internetfirma) Bilen er gældsfri.
Mvh Thomas
|
Jeg håber ikke det er pågældende advokat du har nedenstående oplysninger fra. Du skriver at I har en egenkapital på 400.000 kr. Så er der ingen grund til at indskyde anpartskapitalen kontant. I stedet stifter I selskabet ved indskud af virksomheden (apportindskud af aktiver), og I laver så et tilgodehavende til jer på forskellen mellem de 400.000 og de 125.000+ stiftelsesomkostningerne.
I kan også lave det som en skattefri omdannelse. Her kan I bare ikke få et tilgodehavende.
Holdingselskabet kan stiftes ved indskud af anparterne i ovenstående selskab. Du kan I princippet også godt indskyde bilen men det er en dårlig ide. Du har jo ingen arbejdsindsat i holdingselskabet, og er derved ikke berettiget til at modtage løn i form af fri bil fra selskabet. Dvs. du bliver beskattet og selskabet får ikke lov at afskrive og fradrag for udgifterne på bilen.