Jeg ønsker at lukke min enkeltmandsvirksomhed. Jeg sælger et produkt med beskyttelse. Ved opstart købte jeg x antal enheder hos leverandør, noget emballage til enhederne og maskineri til produktion af enhederne. Dette maskineri har jeg nu fået oplyst, ikke kan overdrages til mig (det har hele tiden stået hos producent), det kan ikke bruges til andet end dit oprindelige formål heller. Ergo skal det kasseres hvis jeg ikke skal benytte det mere.
Hvordan gør jeg det rent regnskabsmæssigt? Der er ikke afskrevet undervejs. Dengang bogførtes maskineri som et aktiv men hvad så nu?
Håber det giver mening. På forhånd tak for hjælpen!
Du skal først og fremmest kunne dokumentere for SKAT, at de er udgået som destruerede - ellers kan skat jo tro du har taget det ud privat - så dokumentation for at det er destrueret. Du kan ikke bare skrive det ikke kan overdrages til dig, hvilket jo lyder underligt hvis du har betalt for det - men du skal vise det er BORTE/VÆK og værdiløst nu - ellers kommer du i problem med skat Evt kvittering for indlevering på genbrugsplads kan række hvis den er detaljeret - fotos af destrueret mm ligeså formentlig
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hej John Tak for svar. Ja det lyder mystisk ikke at kunne få det overdraget og det er vist også en sag jeg hellere burde tage op med producent. Maskineriet står hos producent udenfor Danmark. Ved henvendelse om hvorvidt jeg kan sælge delene til skrot eller lignende fik jeg beskeden tilbage, at der intet er at gøre; hvis jeg ikke skal bruge materialet mere er det ubrugeligt. Men jeg vil gerne bare lukke og slukke og have firmaet ud af verden...
Hej John Tak for svar. Ja det lyder mystisk ikke at kunne få det overdraget og det er vist også en sag jeg hellere burde tage op med producent. Maskineriet står hos producent udenfor Danmark. Ved henvendelse om hvorvidt jeg kan sælge delene til skrot eller lignende fik jeg beskeden tilbage, at der intet er at gøre; hvis jeg ikke skal bruge materialet mere er det ubrugeligt. Men jeg vil gerne bare lukke og slukke og have firmaet ud af verden...
det du ikke kan få udleveret - mystisk nok ja - kan du sikkert dokumentere som tabt, hvis du kan vise du har søgt at få det via korrespondance
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER