Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Længerevarende arbejde for Amerikansk firma, fra Danmark

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Apr 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har startet en ApS konsulent virksomhed, der i første omgang er baseret på et 6 måneders fuldtidsarbejde for et Amerikansk firma og dernæst er hensigten at arbejde for en række andre kunder, både i Danmark og i norden.

Nu ser det dog ud til at det Amerikanske firma gerne vil forlænge vores samarbejde og dette er i min verden helt ideelt da jeg elsker arbejdet og sagtens kunne have lyst til at forsætte flere år frem.

Mit spørgsmål er da: Er det muligt at arrangere mig sådan at jeg må arbejde for det Amerikanske firma over en længere periode, uden at træde nogen over tæerne - deriblandt SKAT?

Jeg har tænkt mange scenarier igennem, men en ApS virker som den eneste juridisk sikre måde at have et samarbejde med dem, men så er jeg bange for, at det ligner et ansættelsesforhold, hvis jeg kun har den ene kunde?
Det eneste alternativ jeg kan se er, at firmaet ansætter mig, men da jeg ikke vil flytte til USA bliver det meget hurtigt meget rodet, hvis jeg er den eneste ansatte i et andet land og at de så skal til at stå for forsikringer, skat, kontor, udstyr, it osv. I DK kun pga. mig.

Er der nogen af jer der kan pege mig i retning af nogle regler eller på anden vis guide mig her?
Det jeg aller helst vil er, at arbejde for dem og det de aller helst vil er, at jeg arbejder for dem. Men ingen af os kender til en god langsigtet løsning.

Mvh
Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

Jeg siger lige med det samme, at jeg nok ikke har svar til din konkrete situation, men måske er der noget inspiration i mit svar.

Jeg står (eller "har stået", da jeg har taget en beslutning) i en meget lignende situation. Jeg valgte at lade mig ansætte. Dog er det en omvendt konstruktion hvor jeg flytter til Schweiz og arbejder for en dansk virksomhed. Jeg ville gerne have gjort det på selvstændig basis, men det lod sig desværre ikke gøre netop fordi skattemyndighederne kunne finde på at se det som lønforhold (det gælder i mange dele af Europa, i øvrigt) 

I Schweiz har de et system (ANobAG) der i grove træk benyttes til bosiddende, som arbejder for en udenlandsk virksomhed, der ikke har kontor eller base i Schweiz. Som ansat, beror systemet på, at man persoligt påtager sig omkostningerne for social sikring både på vegne af en selv og arbejdsgiver. Måske findes der noget tilsvarende til din situation?

Jeg blev i sin tid også foreslået (benyttede mig dog ikke af det) at man kan skrive til SKAT og bede om et bindende svar fra dem. Her vil man, som jeg forstod det, kunne få på skrift fra dem om ens situation kvalificerer som selvstændigt eller lønforhold. [ Disclaimer: Jeg er ikke jurist eller ekspert ] Men som jeg har forstået det er det ikke udelukkende det at man arbejder for en klient, der afgør om det er lønforhold. Det er et samlet billede af mange forskellige faktorer, hvor det dog vil vægte meget højt, at der kun er en.

Alternativt, hvis du gerne vil arbejde med dem og der bare ikke er andre løsninger, kunne man skrue det ned til deltid, og have andre kunder? Det var også en overvejelse jeg gjorde mig i sin tid

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Det første du er nødt til at gøre er på skrift at redegøre for hvorfor du ikke mener dette ligner et ansættelsesforhold.

Du skal være meget påpasselig med ikke at falde ind under Amerikanske skatteregler specielt hvis du på et tidspunkt tjener mere end ca 100000$/år, da du så bliver skattepligtig i USA udover den skat du betaler i Danmark.

Find en revisor der har ben begge steder - en stor/dyre en af slagsen og få dem til at skrive til skat for et bindende svar.

Noget af det primære er hvor meget tid det amerikanske firma køber og om du markedsfører dig andesteds eks Guru, People by the hour.....

Tilmeldt 21. Apr 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej BroncofanDK og MJ, og mange tak for hurtige svar!

For kort at uddybe mht BroncofanDK's svar, så er jeg ikke ude efter at redegøre for hvorfor dette ikke er et ansættelsesforhold, men snarer at vurdere hvilken måde der er den rigtige for at kunne/måtte arbejde for et amerikansk firma over længere tid.
Hvis en ApS er den rigtige måde så kan en sådan redegærelse være relevant, men hvis det ikke er den rigtige, så er jeg åben for at lukke virksomheden og gøre det på den "rigtige" måde.

Der er mange pointer her men en væsentlig pointe er, at det sagtens kan ligne et ansættelsesforhold. En anden væsentlig pointe er, at jeg ikke kan se hvordan vi ellers skal gøre det.
Mit samarbejde med dem er i R&D (Forskning og udvikling) og fordi vi bevæger os på ukendt jord, så ved ingen af os hvad der egentlig skal til for at nå i mål. Det er derfor svært at estimere budget/tid for mig og jeg kan derfor ikke andet end at være timebetalt. Da der er meget arbejde og jeg derfor ikke har taget andre kunder, ender det med at jeg arbejder fuldtids-uger og fakturerer derfor stort set det samme beløb hver måned. Så vidt jeg kan forstå så kunne dette godt vægte i retning af et ansættelsesforhold?

Jf. MJ's svar så kunne det godt være at den rigtige måde er, hvis Danmark har lignende løsninger hvor man er ansat hos et udenlandsk firma, men personligt påtager sig omkostninger for social sikring.
Jeg ved ikke hvordan det skulle fungere mht. juridisk sikkerhed, kontor og IT udstyr i så fald, men det vil jeg bestemt undersøge nærmere.

Om ikke andet er det nok en god idé at finde en revisor med indsigt i begge lande, som BroncofanDK også foreslår.
Det er forøvrigt ikke usansynligt at jeg kommer op over $100.000 om året. BroncofanDK, er den regel noget du kan forklare yderligere, eller sende nogle links til, så jeg kan læse op på det?

Bottomline er, at jeg ingen intentioner har om at lave noget lusket og jeg har heller ingen aversion mod at betale skat som normal lønmodtager. Jeg er bare forvirret over måden, og jeg ville være ked af, at skulle blive tvunget til kun at arbejde deltid for dem for at det ikke ligner et ansættelsesforhold. I så fald må der da være en bedre løsning.

Mvh og tak igen for svarene
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nu ikke en speciel skatteregel, men det faktum at enhver der har Greencard eller er amerikansk statsborger er skattepligtig til USA af deres verdensomspændende indtægt. Det er USA og Eritrea ene om i verden.

Det drejer sig om at være US Tax subject - https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjLrNPbuf_oAhVh16YKHZGUCNEQFjAHegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fwww.irs.gov%2Findividuals%2Finternational-taxpayers%2Fus-citizens-and-resident-aliens-abroad&usg=AOvVaw2sDKKopi0dRVETa7BvnOX9

Tvivler ikke på at du bare ikke vil have problemer, men de danske systemer er rigide og man vil gerne beskytte dig mod at blive udnyttet af de onde virksomheder.

Det er utrolig nemt at falde mellem det amerikanske og danske skattesystem, hvis du gør ting forkert. Ligeså store fordele der er ved det amerikanske skattesystem over det danske, ligeså meget sværere er det at komme ud af igen og med kæmpe ricisi fordi de mener at de har ret til at beskatte globalt.

Der er en del W8 og W9 formularer som du kan falde under - jeg har selv måtte indsende W8bene, men i praksis burde din situation være uproblematisk hvis arbejdet udføres i Danmark med dig bosat her. Det er i gråzonerne at IRS har en ordentligt kølle!

jwelner:
For kort at uddybe mht BroncofanDK's svar, så er jeg ikke ude efter at redegøre for hvorfor dette ikke er et ansættelsesforhold,

Rådet var at hvis du skal argumentere med SKAT om det, så skal du gøre din egen vurdering grundigt op inden, og dække vinklerne af på papir så du kan komme tilbage til dem. Skat siger helst nej -  det har ingen risiko for den ansatte, men det har det at sige ja til dig, så du er nødt til at forberede dig!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)