Jeg har startet en ApS konsulent virksomhed, der i første omgang er baseret på et 6 måneders fuldtidsarbejde for et Amerikansk firma og dernæst er hensigten at arbejde for en række andre kunder, både i Danmark og i norden. Nu ser det dog ud til at det Amerikanske firma gerne vil forlænge vores samarbejde og dette er i min verden helt ideelt da jeg elsker arbejdet og sagtens kunne have lyst til at forsætte flere år frem. Mit spørgsmål er da: Er det muligt at arrangere mig sådan at jeg må arbejde for det Amerikanske firma over en længere periode, uden at træde nogen over tæerne - deriblandt SKAT? Jeg har tænkt mange scenarier igennem, men en ApS virker som den eneste juridisk sikre måde at have et samarbejde med dem, men så er jeg bange for, at det ligner et ansættelsesforhold, hvis jeg kun har den ene kunde? Det eneste alternativ jeg kan se er, at firmaet ansætter mig, men da jeg ikke vil flytte til USA bliver det meget hurtigt meget rodet, hvis jeg er den eneste ansatte i et andet land og at de så skal til at stå for forsikringer, skat, kontor, udstyr, it osv. I DK kun pga. mig. Er der nogen af jer der kan pege mig i retning af nogle regler eller på anden vis guide mig her? Det jeg aller helst vil er, at arbejde for dem og det de aller helst vil er, at jeg arbejder for dem. Men ingen af os kender til en god langsigtet løsning. Mvh |
Hej :)
Jeg siger lige med det samme, at jeg nok ikke har svar til din konkrete situation, men måske er der noget inspiration i mit svar.
Jeg står (eller "har stået", da jeg har taget en beslutning) i en meget lignende situation. Jeg valgte at lade mig ansætte. Dog er det en omvendt konstruktion hvor jeg flytter til Schweiz og arbejder for en dansk virksomhed. Jeg ville gerne have gjort det på selvstændig basis, men det lod sig desværre ikke gøre netop fordi skattemyndighederne kunne finde på at se det som lønforhold (det gælder i mange dele af Europa, i øvrigt)
I Schweiz har de et system (ANobAG) der i grove træk benyttes til bosiddende, som arbejder for en udenlandsk virksomhed, der ikke har kontor eller base i Schweiz. Som ansat, beror systemet på, at man persoligt påtager sig omkostningerne for social sikring både på vegne af en selv og arbejdsgiver. Måske findes der noget tilsvarende til din situation?
Jeg blev i sin tid også foreslået (benyttede mig dog ikke af det) at man kan skrive til SKAT og bede om et bindende svar fra dem. Her vil man, som jeg forstod det, kunne få på skrift fra dem om ens situation kvalificerer som selvstændigt eller lønforhold. [ Disclaimer: Jeg er ikke jurist eller ekspert ] Men som jeg har forstået det er det ikke udelukkende det at man arbejder for en klient, der afgør om det er lønforhold. Det er et samlet billede af mange forskellige faktorer, hvor det dog vil vægte meget højt, at der kun er en.
Alternativt, hvis du gerne vil arbejde med dem og der bare ikke er andre løsninger, kunne man skrue det ned til deltid, og have andre kunder? Det var også en overvejelse jeg gjorde mig i sin tid