Jeg har brug for noget hjælp og håber, at I/du kan hjælpe mig videre - tak. Min nuværende enkeltmandsvirksomhed vil jeg gerne lukke ned, så jeg kan få dagpenge. Virksomheden. ejer komputer købet juli 2019 til 18.000 kr et øbjektiv som bliv stjålet så den har jeg ikke lenger. in på virk skal jeg svar på Er der aktiver tilbage i din virksomhed? ja computer og andet har ingen værdi. så kan jeg vælge mellem Virksomhedens maskiner og driftsmidler hjemtages til privat brug eller anvendes i min virksomhed, som fremover ikke er momsregistreret. . eller Jeg sælger maskinerne på normal vis. hvad er bedst at gøre her ? må jeg sælge computeren til min kæreste til 5000 ? eller skal jeg tage den selv til privatbrug og betale momsen tilbage ? hvis jeg gøre det skal jeg så lave en faktura til mig selv med moms på eller hvordan gør jeg nu. ? kh Hildur |
Den stjåle computer vl du ikke kunnne trække fra uden bevis for tyveriet - så vil det være et tab du må dække ved at betale de 18.000 ind i virksomheden inden lukning for at købe den ud - men politianmeldelse mm kan være dokumentation. Hvor du jo så ikke må have anmeldt tyveriet privat som var det din private maskine og fået forsikring uuyd . Den skaber i alle tilfælde uklarhed og rod omkring din lukning
Computeren sal du - hvis den erkøbet i år regne med noget nær fuldpris for - og momsen er helt enkelt fuld moms som du betalte i købsåret og så 20% ned med den originale moms til den år 6 er 0 - så den følger ikke prisen men en fast skal i forhold til købet
Du skal lave en faktura til dig selv - hvis den er fra i år me fuld pris vil jeg anbefale og i alle fald fuld moms og ellere med den prs du kan dokumentere den koster andre steder idag - og så moms efter skalaen der falder 20% på den oprindelige til den år 6 er 0
Ting du sælger til 3 . Part maskiner og varer skal sælges til den pris i aftalter og med moms - det kan ikke ske efter du ikke er momsreg men SKAL ske inden
Varer til dig selv 0 faktura på fuld indkøbspris + moms - varer til andre til den pris i aftaler + moms
Alt det redegøres for i slutregnskabet i årsopgørelsen til foråret 2021
Læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html
Venlig hilsen John Hannover