Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

GDPR og virkeligheden

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Som juristerne, der har lavet GDPR, forestiller sig det

”Hej, du taler med Peter Jensen. Jeg er kunde hos dig, ikke?”
”Det kan jeg lige slå op, har du et kundenummer jeg må låne?”
”Nej, det har jeg ikke her, kan du bruge mit telefonnummer?”
”Ja, det kan jeg godt. Hvad er dit nummer?”
”Det er 29346426”
”Tak. Og dit navn og adresse?”
”Peter Jensen, Markvej 56 i Viby, Jylland”
”Ikke helt korrekt, har du et mellemnavn?”
”Fryns”
”Ja tak. Hvad kan jeg gøre for dig?”
”Jeg vil gerne have at du sletter al data du har om mig, kan du gøre det?”
”Naturligvis. Jeg kan se her at der har været en mindre mailkorrespondance mellem vores salgsafdeling og dig tilbage i januar sidste år. Den sletter jeg nu. Så har vi dine stamdata i vores kundekartotek, dem anonymiserer jeg med det samme. Vores sælger, Villy, har dit navn og telefonnummer i sin iPhone – vupti – den er nu også væk. Og … så har Mette lavet en lille notat om at hun skal ringe til – nå nej, den post-it har hun selv puttet i makulatoren. Jeg sender lige en besked rundt i hele virksomheden at alle, der har notater liggende med nogle af dine oplysninger, at de skal smide det hele ud, og at de naturligvis også skal slette den mail, jeg sender.  Jeg kan også se at du modtager vores nyhedsbrev – det gør du nu ikke mere. Det må være det, tænker jeg. Var der ellers noget jeg kan gøre for dig?”
”Nej, tak, det var det hele. Farvel”.
"Hav en god dag"

I virkeligheden
”Hej, jeg vil gerne at du sletter alt hvad du har om mig i din virksomhed
”Øh … hvem er du?”
”Ja hallo, vi snakkede sammen for to dage, kan du ikke huske det?”
”Nå jo, det var dig der købte plæneklipperen sidste år. Det kan jeg godt huske. Du bor på Markvej 56, ikke?”
”Jo. Kan du slette alle oplysninger om mig?”
”Pfew, det bliver lidt svært. Jeg ved jo ikke om nogen sælger eller tekniker har dit telefonnummer i sin telefon. Men det jeg kan gøre er at ændre dit navn til en række X’er, vil det være i orden?”
”Ja, det er det vel. Og mit telefonnummer og e-mailadresse og alle mails vi har udvekslet?”
”Ved du hvad, jeg kan godt se om der ligger noget i vores fælles mailboks, men jeg kan ikke gå ind i alle sælgers mailbokse. Men dit telefonnummer har jeg lige ændret til 12345678”.
”Kan du også slette mig fra modtagere på jeres nyhedsbrev?”
”Du kan klikke på linket ”unsubscribe” i bunden af nyhedsbrevet”
”Jeg har slettet alle nyhedsbreve. Kan du ikke bare gå ind i jeres system og slette mig der?”
”Øh … det system er oprettet af en tidligere medarbejder, og ingen her ved hvordan det virker. Så du må hellere vente indtil vi sender en nyhedsmail ud, og så klikke på linket”
”Jamen jeg vil blive slettet nu. Det siger loven at jeg har krav på”
”Ja, det ved jeg, men det kan jeg altså ikke lige nu”
”Nå. Men kan jeg så være sikker på at der ikke er andre steder hvor mit navn eller noget står på?”
”Jeg vil ikke udelukke at nogen har en post-it hængende med dit navn og nummer på, men jeg skal nok spørge om folk vil gennemgå deres stakke med papirer. Men jeg kan ikke love at vi sletter alle oplysninger vi har om dig”.
"Nå, så meget for den persondatalov. Hej hej. Spade!"
KLIK

(Navn, telefonnummer m.v. er opdigtet - hele historien er faktisk opdigtet, men baseret på hændelser fra virkeligheden)

Fra Nørresundby
Tilmeldt 24. Mar 20
Indlæg ialt: 25
Fra  Softnotik Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg forstår GDPR lovgivningen, så skal virksomheden bevare kontaktoplysninger i 5 år efter et gennemført salg. Så personen kan ikke kræve det slettes fra regnskabssystemet.

www.Softnotik.dk Freelance, Softwareudvikling, Web (+45) 32222720

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt, at oplysninger der er gemt i regnskabet, ikke må slettes, da det vil medføre at fakturaer bliver slettet. Men al andet metadata, som e-mailkorrespondance, oplysninger i et kunderegister m.v. skal kunne slettes eller anonymiseres. Desuden må oplysninger, gemt i regnskabet, ikke bruges til andet end relevant regnskabsmæssige formål.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)