Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Penge gave/donation fra privat til et selskab.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Apr 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Overvejer at støtte en vens selskab økonomisk, ved at give/doner penge til selskabet.

Hvordan er reglerne med hensyn til at støtte et selskab ved hjælp af private midler.

Må jeg f.eks. give/doner 250.000 kr.. til et ApS, uden at modtage en ydelse eller ejerandel i selskabet?

I så fald at svaret er ja, hvordan skal gaven så indskrives i regnskabet i det selskab som har modtaget pengene og hvordan vil de blive beskattet i selskabet?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46680
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:16

Facts_:
Hej Aminoer

Overvejer at støtte en vens selskab økonomisk, ved at give/doner penge til selskabet.

Hvordan er reglerne med hensyn til at støtte et selskab ved hjælp af private midler.

Må jeg f.eks. give/doner 250.000 kr.. til et ApS, uden at modtage en ydelse eller ejerandel i selskabet?

I så fald at svaret er ja, hvordan skal gaven så indskrives i regnskabet i det selskab som har modtaget pengene og hvordan vil de blive beskattet i selskabet?

Selskabet vil blive skattepligtig af det og gavegiver under regler for gaveafgift  - kort sagt vil det være en meget dyr måde at hjælpe på men jo OK for modtager der får hvad der svarer til et salg uden at sælge noget - med skattepligt

Der må ligge nogle flere overvejelser bag det ønske synes jeg - noget nær familie som kan ændre ting , hvor man ville give det privat op til gave loft og lade modtager selv skyde det ind
Man kan også give lån - men der må ligge flere overvejelser bag som gør svaret til noget gæt

Forklar helt forhold mellem gave giver og modtager inkl aktionæren der ejer - og hele formålet 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Apr 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:49

Hej John

Et lidt mere præcist eksempel, lad os sige jeg har vundet 10 milioner i Lotto.

Har en Nevø der lige har startet et ApS Selskab med f.eks autoværksted.

Jeg vil tilbyde at hjælpe min nevø som ikke er tæt famile med 250.000 kr som økonomisk støtte til hans nye selskab.

Hvis jeg giver ham 250.000 kr. privat bliver han beskattet som indtægt og har dermed kun ca. 125.00 kr retur som han kan investere i sit nye selskab.

Vil det i stedet være muligt at jeg donoer 250.000kr til hans selskab, så han derved kan bruge 250.000 kr. til indkøb af inventar og maskiner i selskabet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46680
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02

Nej han bliver fuldt beskattet af de 250.000 kr som du giver - personligt eller i selskabet - du skal også tale med advokat om gaveafgift - Hans skat privat vil være 40% op til topskat  i firmaet 22% men som kommer jo personskat oveni når hvis penge skal ud enten som løn eller ved lukning som aktieskat eller udbytteskat

Du kan låne ham 250.000 kr uden skat for ham mod lånebrev og det indgår som gæld

Uanset hvad - med de beløb - gavefgift og andet I spil så betl en god revisor

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)