Jeg har flere spørgsmål vedr. udlønnet 'hjælp', som jeg håber, at i kan hjælpe med. 1. Jeg prøver, at finde ud af, om man må have udlønnet praktikanter i en personlig ejet mindre virksomhed (PMV) som f.eks. en studerende i 2-6 måneder? Jeg fik, at vide, at jeg godt må have en person i virksomhedspraktik men jeg ved stadigvæk ikke, om jeg osgå må 'ansætte' en udlønnet praktikant udenfor et virksomhedspraktik. 2. I Denmark virker det som om, der er enten virksomhedspraktik eller udlønnet praktikanter fra uddannelses steder, men kan man også bare ansætte en person som udlønnet praktikant i 2-6 måneder, som er færdig udannet og ikke modtager nogen form af dagpenge? Kan jeg bare selv skrive et praktik kontrakt med personen? Jeg vil gerne, at vi har et officielt arbejdsforhold og sikre mig, at der er ingen problemer med IPR, hvis vores samarbejdet slutter til et tidspunkt (hun er ok med at det er udlønnet). 3. Må man have tidslønnet medarbejder (f.eks. studenter medhjælper) i en PMV eller skal jeg ændre min virksomhedsform til et enkelmandsvirksomhed? |
Mig bekendt må du slet ikke have ansatte i PMV det kræver fuld enkeltmands virksomhed - og en ulønnet praktikant er - hvad jeg ved ansat - også i arbeejdsskade sammenhæng.
til 3 klart nej - du skal være enkeltmands og arbejdsgiverregistreret og det er jeg meget sikker på også gælder 1 og 2
vh John Hannover