Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskud ved 2 holding ApS'er

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Dec 19
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 07:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan er reglerne omkring indskudskrav, når man som partnere skal oprette et ApS, men gerne vil have ejerskabet ud i 2 holdingselskaber? Som jeg forstår det, kan man godt oprette ét holdingselskab "gratis" ifm. oprettelsen af driftselskabet - men hvis man er 2 partnere, kan man vel ikke oprette 2 holdingselskaber uden at hæve indskudet til 80.000 - eller hvad?

Er der i så fald andre gavnlige muligheder. Jeg har f.eks. tænkt på at kun den ene part har et holdingselskab i første omgang (noget rod, i know)... At dele holdingselskab synes heller ikke optimalt af andre hensyn.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er rigtigt at de to holdingselskaber ville skulle stiftes med 40.000 kr hver. De kan jo så nøjes med at indskyde 2*20.000 i driftsselskabet.

Et alternativ kunne være at de to partnere stifter et holdingselskab med 50/50 ejerskab. Det kan så på et tidspunkt "spaltes" i to dele, men der er selvfølgelig omkostninger og besvær forbundet med en sådan transaktion, og umiddelbart lyder det til at du allerede har fravalgt den variant.

Tilmeldt 6. Dec 19
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen.

Tak for svaret. Jeg kan se, at du beskæftiger dig med holdingselskaber til dagligt i Portfolio.Help - spændende produkt for øvrigt... Kan du sige noget om konsekvenserne ved evt. at indtræde i drift-ApS'et som privatpersoner og først efterføgende flytte ejerskabet til holdingselskaberne. Vi forventer ikke at der er penge at trække ud de næste par år.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kompagnistræde:

Hej Steffen.

Tak for svaret. Jeg kan se, at du beskæftiger dig med holdingselskaber til dagligt i Portfolio.Help - spændende produkt for øvrigt... Kan du sige noget om konsekvenserne ved evt. at indtræde i drift-ApS'et som privatpersoner og først efterføgende flytte ejerskabet til holdingselskaberne. Vi forventer ikke at der er penge at trække ud de næste par år.

Jeg kan sige det kan lade sig gøre, men er mere besværligt - da der som udgangspunkt skal en fusion til ud over stifltelsen af de nye holding

Jeg vil bare sige, at mange får oprettet holding uden grund (tror måske de sparer skat). Der er masser af gode grunde til holding for mange, men også mange holding som bare giver omkostninger - (og jeg tænker ikke i start 40 t kapital) læs gerne http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de pæne ord om Portfolio.

Hvis man starter med at eje driftsselskabet som privatpersoner, så vil processen mig bekendt normalt være at man fra driftsselskabet får dannet et holdingselskab. Måske kan man også direkte få dannet 2 holdingselskaber. Begge dele vil være en øvelse der kræver revisor.

Visse selskabs-transaktioner kan bringe dig i en situation hvor man ikke kan sælge ejerandele i en kortere årrække, så hvis du pludselig kommer i en situation hvor det ville have været nyttigt med et holdingselskab kan der altså potentielt være en udfordring.

Hvis man ser en væsentlig chance for at skulle have ejerskabet ind i et holdingselskab indenfor en kortere årrække, så giver det i mine øjne god mening at prøve at få holdingstrukturen med fra start.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil lige tilføje at holding-selskab kan være relevant som kreditor-beskyttelse, hvor driftens overskud kan flyttes op.

Tillige er et af argumenterne for holding hvis man er flere ejere, men har forskellige skattesituationer. Udbytter vil være ens per anpart i samme klasse, og derved kan man med holding selv bestemme og evt. geninvestere inden det trækkes ud personligt - men det koster på bøvl, bank, revision, regnskab og administration.

Tilmeldt 6. Dec 19
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svaret og link til god læsning.

Hvad er din holdning til at den primære ejer (med største ejerandel) har et Holdingselskab, mens den sekundære ejer med mindre ejerandel ejer selskabet som privatperson. Vil det være gangbart eller er det noget rod?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kompagnistræde:

Hej John

Tak for svaret og link til god læsning.

Hvad er din holdning til at den primære ejer (med største ejerandel) har et Holdingselskab, mens den sekundære ejer med mindre ejerandel ejer selskabet som privatperson. Vil det være gangbart eller er det noget rod?

det er ikke let at svare sikkert på ud fra de relativt få oplysninger men - ja det kan sagtens fungere og være gangbart - den måske største skade var - hvis den der ejede personligt ikke ville have udbyttet ud til skat - men udbytte er jo ikke en ren standard, og ofte vil man jo køre løn til bundskattegrænse først i alle fald 
ER sigtet at du VIL ha holding - så må det ind fra start, men ellers kan du let have sparet omk. til ændring i løbet af nogle år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Når et selskab ejer over 50% af et andet selskab så vil der i udgangspunktet være "sambeskatning". Det lyder måske lidt farligt, men er i praksis positivt fordi det i mange situationer indebærer at penge man ellers ville "have til gode hos skat" bliver til penge i banken.

Jeg har f.eks. et holdingselskab med overskud i 2019. Det er sambeskattet med et datterselskab der (helt som forventet) gav underskud i 2019. Den "negative skat" driftsselskabet står med kan så overføres fra holdingselskabet. Tilgodehavendet forsvinder, men erstattes af penge i banken.

... og i øvrigt helt enig i at der ikke er nogen problemer i at en/flere ejere har et holdingselskab, mens andre ejer andele som privatpersoner.

... holdingselskaber er i øvrigt mest interessante hvis der er tale om en ejerandel >= 10%

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)