Jeg har to spørgsmål vedr. fakturering mellem holding og søsterselskab. 1) Mit holdingselskab ejer et website, som søsterselskabet anvender som produkt til salg og publicering af kommercielle budskaber til kunder. Spg.: Kan holding fakturere søsterselskabet for at stille dette website til rådighed? 2) Jeg (100% ejer af holding og søsterselskab) har været lønnet i søsterselskabet som adm. direktør, men ønsker at fortsætte med udvikling af aktiviteter i holding selskabet (og dermed fratræde løn- og ansættelseslisten hos søsterselskabet), bl.a. med fokus på udvikling af det omtalte website fra spg. 1. Der vil dog stadig være opgaver i søsterselskabet, som jeg vil kunne løse på konsulentbasis på vegne af holdingselskabet, da de er relateret til ydelser holdingselskabet tilbyder søsterselskabet (website). Spg.: Kan jeg lave en konsulentaftale mellem søsterselskab og holding, og fakturere for min tid brugt på ydelser, der er omfattet aftalt udvikling af den platform og kundebase, som omtalte løsning må indebære? Håber mine spørgsmål giver mening. Vh SFM |
Mit bud - vent på andre
1 Ja - den direkte omk årligt holding selv har for website eksisterer uden evt egen intern indsats - men fremmed betalinger - Fakturerer det prisen for oprettelsen så overgår ejerskabet af det efter min bedømmelse, til datter.
2 det vil jeg absolut fraråde- det er datter som udnytter websitet og du kan efter min bedømmelse komme i problem ved at fakturere en indsats du hidtil som lønnet i datter har udført der - fra et holding (som jo så i øvrigt dermed bliver drift ud over holding - med momsreg osv) - Søster udnytter platformen og har og skaber vel også kundebasen (datter kunder) og bør betale dig fra det datterselskab helt som nu.
vh John Hannover