Hej Amino, Hvis jeg har lagt 40.000,- i firmaet som egenkapital, 30.000 i indlån, men der nu står 200.000,- på kontoen, så kan jeg vil trække disse 30.000 retur (mellemregning), og udbetale resten (200.000-30.000=170.000-40.000=130.000,-) som løn, men hvad så med de resternede 40.000, som er egenkapital? Det er jo penge der allerede er betalt skat af, og det skal vel ikke betales igen, hvis jeg overføre dem som "løn"? |
Hej Erik
Lånet...
Når du privat har lånt penge til selskabet må du selvfølgelig få udbetalt de penge. For et beløb i den størrelsesorden skal selskabet også betale renter som du skal oplyse på din private selvangivelse.
Selskabskapitalen...
De 40.000 du nævner som 'egenkapital' er formentlig 'selskabskapital'. Egenkapitalen er mere end selskabskapital.
Du må ikke udbetale penge fra selskabet ud fra den tanke at "du trækker selskabskapitalen ud". Det er dit "ansvarlige indskud" og pengene tilhører selskabet. At du så ejer selskabet betyder ikke at du privat bare kan tage dem ud - ikke før den dag hvor selskabet lukker og der er penge tilbage i kassen.
Udbetale som løn...
Det er langt fra sikkert at udbetaling som løn er den bedste idé. Et udbytte (i hvert fald delvist) kan i mange tilfælde være en bedre idé, men det afhænger af dine øvrige indkomster.