Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af egenkapital? - SKAT?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Hvis jeg har lagt 40.000,- i firmaet som egenkapital, 30.000 i indlån, men der nu står 200.000,- på kontoen, så kan jeg vil trække disse 30.000 retur (mellemregning), og udbetale resten (200.000-30.000=170.000-40.000=130.000,-) som løn, men hvad så med de resternede 40.000, som er egenkapital? Det er jo penge der allerede er betalt skat af, og det skal vel ikke betales igen, hvis jeg overføre dem som "løn"? 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 15:35

Hej Erik

Lånet...

Når du privat har lånt penge til selskabet må du selvfølgelig få udbetalt de penge. For et beløb i den størrelsesorden skal selskabet også betale renter som du skal oplyse på din private selvangivelse.

Selskabskapitalen...

De 40.000 du nævner som 'egenkapital' er formentlig 'selskabskapital'. Egenkapitalen er mere end selskabskapital.

Du må ikke udbetale penge fra selskabet ud fra den tanke at "du trækker selskabskapitalen ud". Det er dit "ansvarlige indskud" og pengene tilhører selskabet. At du så ejer selskabet betyder ikke at du privat bare kan tage dem ud - ikke før den dag hvor selskabet lukker og der er penge tilbage i kassen.

Udbetale som løn...

Det er langt fra sikkert at udbetaling som løn er den bedste idé. Et udbytte (i hvert fald delvist) kan i mange tilfælde være en bedre idé, men det afhænger af dine øvrige indkomster.

Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 15:46

Hej, tak for svar!

Jeg står egentlig og skal til at lukke selskabet - hvordan kan jeg gøre det smarest, ved at få så meget med som muligt? Der er ingen gæld eller noget i selskabet. 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 15:50

Det finder du her

https://erhvervsstyrelsen.dk/lukning-tvangsoplosning-og-genoptagelse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32

ErikVad:

Hej, tak for svar!

Jeg står egentlig og skal til at lukke selskabet - hvordan kan jeg gøre det smarest, ved at få så meget med som muligt? Der er ingen gæld eller noget i selskabet. 

ved frivillig likvidation - eller hvis du er 110% stensikker på der ikke er nogen som helst gældsrisiko - ved at du anmoder om skatteerklæring og lukke via EOS hvorved din kapital frigives

Se under lukke ved erklæring her http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html - få evt www.ditselskab.dk jacob tøjner til at hjælpe dig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)