Goddag Amino Jeg har lige et spørgsmål ang moms, når jeg driver et Enkeltmandsvirksomhed på min egen afdresse, må jeg så afregne moms af f.eks Elrening, Internet. Hvis ja, hvad må jeg så fraskrive? På el har jeg hørt man både kan trække de 25% moms fra, men også afgift, er dette korrekt? Jeg oprettede mit enkeltmands i slut februar, må jeg så kun fraskrie fra perioden fra oprettelse til nu, eller må jeg fraskrive for hele kvartal betalt start februar? VH Rasmus |
Momsfradrag kræver ganske enkelt at regningen tydeligt er udstedt til dit firma OG - naturligvis at det sker til rent firmabrug.
Internet - hvis det er faktureret til firmaet - men er i hjemmet - vil du som udgangspunkt kunne dele momsen 50/50 i firma og privat (skal altid deles) men KUN hvis behovet er firmaets OG regningen udstedt til firmaet.
Du fører så i øvrigt regnskab fra du startede til nu - og som nævnt ikke for noget du bruger privat og ikke moms af noget som ikke er udstedt til dit CVR
At få fradrag for forbrug i det hele taget - er ikke let - og kræver jo du kan dokumentere eller sandsynligøre det er firma forbrug alene - Du kan ikke trække fra bare fordi du arbejder hjemmefra
vh John Hannover