Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 personer, fællesinvestering hvordan ?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Mar 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa, Jeg er helt på bar bund i denne situation og tror det er en ret atypisk sag..

En kammerat og jeg har haft et hobbyforetagende over et par år hvor vi har tjente nogle penge på at behandle noget data for nogle ejendomsmægler virksomheder. Vi har faktureret dem igennem min kammerats enkeltmands firma, og har en lille sum penge på hans firma bankkonto. De står nu der og faldner eftersom vi ikke længere sælge data (øv øv). Vi har derfor snakket om at vi skulle investerer dem istedet for bare at have en kontant beløb på en konto, indtil vi finde ud af hvad vi rent faktisk skal bruge pengene til.

Vi kan begge to ikke rigtig gennemskue hvad der skal til for at lave en investering som vi begge to ejer 50/50. Kan vi købe værdi papire og bare skrive en kontrakt som vi begge to underskriver, eller er vi nød til at oprette et separat holding selskab hvori vi begge står som ejerer? Og i såfald, hvordan undgår vi at blive beskattet mere end muligt? Vi har betalt moms af alle pengene og vi ønsker ikke at trække dem ud som "løn" til os selv for at undgå at betale indkomstskat, vi vil egentlig helst bare have dem som de er men flyttet over i aktier eller lignende, og bevist på at det er fællesforetagende.

Hvad er smartest og hvad kan lade sig gøre?

Mvh
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Først har I vel det problem, at jeres overskud er blevet beskattet alene hos din kammerat med enkeltmandsvirksomheden, så han vil vel ikke bare lade dig slippe for den del af overskuddet? Din kammerat betaler skat af overskuddet - helt uanset i trække løn ud eller ikke. Der er ikke løn i enkeltmands for ejer - men han kunne have lønnet dig som ansat - det skulle jo så bare have være sidste år.

Det er som sådan ikke hvad der står på en konto som spiller ind - men hvad der er i overskud efter skatten er betalt. Din kammerat kan ikke bare give dig pengene eller halvdelen - det vil udløse skat/gaveafgift. At I evt har arbejdet sammen kan betyde i er et defacto I/S med solidarisk personlig hæftelse.

Start med at forstå personlig virksomhed og skat lidt bedre, for en halvtresser ca som e-bog i kan dele https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Mar 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svaret... Jeg havde godt lidt på fornæmmelsen at vi er lidt sent ude ift at opdele ejerskabet af summen. Måske er det smarteste så bare at trække pengene ud til privat, dele op og betale "gaveafgift" og køre 2 separate investeringsdepoter. Det lyder som om at der ikke er nogen fordele i at gøre det igennem firma som jeg læser dit svar.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)