Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privatejet bil på papegøjeplader og selskab

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Slagelse
Tilmeldt 23. May 06
Indlæg ialt: 90
Fra  Chill Innovation A/S Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Har en privatejet bil på papegøjeplader, som jeg også benytter erhvervsmæssigt (har både A/S (drift), ApS (Holding) samt personlig ejet firma (ejendomsudlejning uden momsregistrering).

Bilen er betalt privat og intet fratrukket. Betaler halv privatbenyttelsesafgift idet den jo også benyttes ervherv.

Jeg fører kørebog for erhvervsanvendelsen, og får dermed kørselsgodtførelse efter statens takster fra drift selskabet.

Det store spørgsmål er:

Kan jeg reelt også få (moms) fradrag på driftomkostningerne? - og eller kan selskabet betale alle disse?

Jeg har læst sider op og ned hos skat og ligeledes John's: https://johnhannover.blogspot.com/2015/06/papegojeplader.html m.fl.

Bliver forvirret fordi det nogen steder fremstår som om, at det kan man godt. Andre steder, at det kun er muligt i personligt ejet virksomheder. At i selskabsform vil man skulle beskattes af fri bil o.lign - men hvorfor det, når bilen jo netop er privatejet?

Jeg er jo reelt ansat i virksomhederne idet det jo er selskabsform. Det personligt ejet firma er ikke momsregistreret (udlejning), så her er jo ikke noget moms at hente heller.

/ Kim
Chill Innovation  -  www.chill-innovation.com  -  Nordiske Tech Produkter!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan få statens takst OG i forhold alene til kørslen for din personlige virksomhed- momsfradrag for den - men absolut ikke når den kører for et selskab - kun fordi du bruger den i personlig virksomhed. Jeg VED ikke om du kan få momsfradraget alene ved at du jo bruger den i personlig virksomhed - ellers må det MÅSKE være muligt at få % i forhold til hvad forholdet er personlig virksomhed/selskab - men det er ikke noget jeg har hørt om -
Det kræver jo så at det personlige er momspligtigt. Jeg har svært ved at tro, at du kan få det fulde momsfradrag i alle fald, når en del af kørslen er med kørselsfradrag i et selskab. Hvis ikke andre her svarer dig - så skriv en præcis beskrivelse til skat og bed om skriftligt svar.

Du får ikke skat af fri bil i selskabet når du selv ejer og har betalt bilen og du har ret til kørepenge efter statens takst og meget nøje ført kørebog (de er skarpe med ejer der kontrollerer sig selv) forudsat - du har en helt reel løn i det selskab du foretager kørslen for - ellers ikke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Slagelse
Tilmeldt 23. May 06
Indlæg ialt: 90
Fra  Chill Innovation A/S Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor kan man entydigt se det ikke også er muligt ifm. selskaber?

Når jeg læser retningslinjerne, herunder dette fra Beierholm:
https://www.beierholm.dk/fileadmin/user_upload/pdf/skat/2019/2019_Varebiler_gulpladebiler__200319.pdf

Så definerer oversigten og beskrivelse ikke, at der kun er fradrag ifm. med personligt ejet. Hvorimod beskrivelser vedr. halvering af privatbenyttelsesafgiften er specificeret ml. virksomhed/selskab og lønmodtagere.

Ja, selskaber er en anden juridisk enhed, men det samme kan man jo sige om så megeet andet, f.eks. udbetaling af kørselsgodtgørelser, diæter mv. Groft sagt, er momsfradrag på driftomk. vel en slags kompensation for at selve bil købet ikke kan fradrages - dette forhold er jo det samme uanset personligt ejet eller selskab. Så hvis det ikke skulle gælde i selskabsregi, så er der jo forskelsbehandling trods samme omstændigheder.

/ Kim
Chill Innovation  -  www.chill-innovation.com  -  Nordiske Tech Produkter!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Så må du ringe til dem jo - jeg kan ikke gennemlæse alt men det er helt sikkert - Ejer du selv og har selskab kan du få statens takst efter kørebog hvis du har reel løn men IKKE momsfradrag uanset du har købt selv og bruger du privat skal du betale skat af fri bil. Vent på andre eller ring til Beierholm.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim:
Groft sagt, er momsfradrag på driftomk. vel en slags kompensation for at selve bil købet ikke kan fradrages - dette forhold er jo det samme uanset personligt ejet eller selskab.

Hvorfor skal selskabet kompenseres for en udgift som det ikke har haft til bilen???

Fra Slagelse
Tilmeldt 23. May 06
Indlæg ialt: 90
Fra  Chill Innovation A/S Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan man sige! - men hvorfor skal et personligt ejet firma så kompenseres for en udgift/fradrag det ikke har haft til bilen? Her kan ejeren så både få køreselsgodtgørelse OG momsfradrag på driftomkostningerne.

/ Kim
Chill Innovation  -  www.chill-innovation.com  -  Nordiske Tech Produkter!

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim:

Ja, det kan man sige! - men hvorfor skal et personligt ejet firma så kompenseres for en udgift/fradrag det ikke har haft til bilen? Her kan ejeren så både få køreselsgodtgørelse OG momsfradrag på driftomkostningerne.

det skyldes at virksomheden og personen er samme juridiske enhed. Der er jo masser af steder det gør forskel - også som nævnt kørepenge efter kørebog, hvor personlig virk ejer kan få det som fradrag helt uanset resultat (og jo ikke løn) mens ejer i selskab SKAL have en helt reel løn som ansat for at få det - ejer i alm personlig virksomhed med personbeskatning kan heller ikke hvad hvidpladebil med fri bil skat - det kan ejer af selskab mange andre forskelle findes.

Loven er givet grundet på, at personlig virksomhed og ejeren er samme juridiske enhed

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)