Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af APS indskuds fordeling hvordan?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Feb 20
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg skal så småt til at etablere min kommende virksomhed, hvor selskabskapitalen på de 50.000 kr. bliver indskudt af en investor. Jeg kommer fra starten af ikke til selv at indskyde nogle kontanter i Selskabet, men indskyder istedet aktiver fra et andet selskab som jeg har opkøbt privat.. Og dertil vil jeg være den aktive part mens min investor vil være passiv partner.

Mit spørgsmål er hvordan vi bedst muligt stifter selskabet, nu hvor hele kapitalen udelukkende kommer fra min investor? Ejerfordelingen bliver 80% til mig og 20% til investor. Så ret beset udgør min andel af selskabskapitalen jo 40.000 kr. og investor 10.000 kr.

Håber at nogen kan hjælpe mig med at afklare hvilke muligheder der er.

På forhånd tak.

Mvh
Mark
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan stifte et selskab helt/delvist med værdier som ikke er kontanter...

https://www.selskabsadvokaterne.dk/advokat/selskabsret/apportindskud/

men det skal I formentlig prøve at undgå.


Den grundlæggende problematik i sagen kan illustreres med et eksempel... Person A stifter et selskab sammen med person B. A betaler 1 kr og får 99% ejerandel, mens B betaler 999.999 og får 1% ejerandel. Her har B jo umiddelbart foræret A en halv million, og det har SKAT selvfølgelig en holdning til.

Prøv at find en model hvor I begge er med til at stifte selskabet med 40.000 i kontanter. Det bliver nok noget med at investoren låner dig nogle af pengene forud for stiftelsen. I starter formentlig ikke med den helt rigtige ejerandel, men det kan så fixes senere.

Når selskabet er stiftet kan selskabet købe de aktiver af dig som du nævner. Det giver dig nogle penge som du så kan bruge til at betale investoren tilbage og/eller foretage en kapitalforhøjelse med. Senere kan investoren lave en kapitalforhøjelse med overkurs.

Så prøv at designe en stribe transaktioner der kan bringe kontanterne de rigtige steder samtidig med at I opnår de ønskede ejerandele.

Når I selv har prøvet at tænke det igennem, så synes jeg at I skal booke et møde med en revisor.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)