Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man fakturere andre ydelser end dem i branchekoden

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 20
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 07:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Et hurtigt spørgsmål.

Min mand har eget cvr. nr - en anlægsgartnervirksomhed.

Hvis jeg nu laver noget tekstforfatning på freelance basis, eller noget bogholderi, må vi så godt fakturerer kunden fra hans CVR nr.

altså f.eks fakturere 150.000 ord af x antal ører pr. ord.

Eller x antal timers bogholderi til en anden virksomhed.

Eller skal jeg partout have mit eget cvr. nr - og i så fald, hvad vælger man hvis man så laver lidt af alt muligt?

Mvh. Tanja
Fra Horsens
Tilmeldt 12. Aug 18
Indlæg ialt: 471
Fra  Twoday IT Minds Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tanja,

Det bliver noget rod hvis du skal til at benytte din mands CVR nummer, da de godt kan have betydning for hans regnskab. stod i derimod begge som ejere på cvr nummeret kunne i bare tilføje en ekstra branchekode :)

Så i dit tilfælde vil jeg råde dig til at få dit eget og vælge enten en PMV eller en enkeltmandsvirksomhed :) 

Med venlig hilsen
Mathias

Tilmeldt 20. Feb 20
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias, 

Tak for svar - jeg er klar over at det får betydning for hans regnskab da jeg selv laver alt bogholderi :-) 

Hvis jeg så vender den sådan her - må min mand sælge noget i hans virksomhed der egentlig ikke går ind under hans branchekode? 

Så hvis han f.eks. lige tager en opgave med noget kørsel ind eller noget andet der egentlig ikke er inden for hans fag. 

Et pmv dur vel ikke hvis jeg lander over 50.000 kr - selvom jeg ikke ved det endnu, så kan jeg vel ikke bare ændre det med tilbagevirkende kraft? Og så er udfordringen nemlig med at vi skal have en ekstra erhvervskonto osv. 
Mvh. Tanja

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

TanjaG:
Hej,

Et hurtigt spørgsmål.

Min mand har eget cvr. nr - en anlægsgartnervirksomhed.

Hvis jeg nu laver noget tekstforfatning på freelance basis, eller noget bogholderi, må vi så godt fakturerer kunden fra hans CVR nr.

altså f.eks fakturere 150.000 ord af x antal ører pr. ord.

Eller x antal timers bogholderi til en anden virksomhed.

Eller skal jeg partout have mit eget cvr. nr - og i så fald, hvad vælger man hvis man så laver lidt af alt muligt?

Mvh. Tanja

det er ikke et stort problem i sambeskattede ægtefæller synes jeg. Det er jo så din mand der står for den tekstforfatning formelt, når han fakturerer, men der er ikke en lov der forbyder ham at ansætte dig heller, og dermed officielt lønne dig med f.eks 80% af det som faktureres for din indsats.

Klarhed var størst hvis du havde eget CVR - et PMV f.eks men man skal ikke skyde gråspurve med kanoner. Det bliver i alle fald en faktura fra din mands CVR til dem du har lavet ord for. Laver du en del  -så eget CVR men er det småt, så ville jeg lade din mand fakturere og evt lønne dig som beskrevet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Feb 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Problemerne er blandt andet

-Hvis din aktivitet overstiger hovedaktiviteten i din mands virksomhed, så ja, så skal du have egen branchekode.
overvej evt. bibranche

-Hvis du udfører bogføring, så skal din mands virksomhed registreres under lovgivning om hvidvask ellers bøde set i størrelsesorden 100.000 kr. (ja det ikke sjovt at være bogholder længere)

-Dem som køber ydelser af dig, kan have problem med fradrag hvis branche koden afviger fra det der er faktureret.

- Får I brug for en pc/programmer eller lignende til dig, kan din mand få problem med at fratrække omkostningen såfremt det ikke hænger sammen med hans branche kode.


tid til tale med revisor ?
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

KDS:
bogføring, så skal din mands virksomhed registreres under lovgivning om hvidvask ellers bøde set i størrelsesorden 100.000 kr. (ja det ikke sjovt at være bogholder længere)

100.000 er det rigtig

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)